PSVP_Mod5a Specifika role výchovného poradce 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 2. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Lenka Ondráčková (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PSVP_Mod5a/KombiOst01: Pá 25. 10. 9:00–15:50 učebna 21, L. Ondráčková
PSVP_Mod5a/KombiOst02: Pá 15. 11. 9:00–15:50 učebna 24, L. Ondráčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit se podrobněji s rolí výchovného poradce v rámci školního poradenského pracoviště a v systému poradenství, reflektovat dvojakost role učitele a výchovného poradce, seznámit se s etickými nároky profese a odpovídajícími dokumenty, vymezit standardní činnosti výchovného poradce a cílové skupiny jeho působení.
Osnova
  • Vymezení etiky práce výchovného poradce
  • Osobnostní a etické aspekty výchovného poradenství. Vztah mezi výchovným poradcem a klientem (aspekty profesionálního pomáhání, hranice při pomáhání, angažovanost, kolize rolí zároveň učitel a výchovný poradce). Sebepoznání a sebereflexe jako součást práce výchovného poradce. Zátěž, frustrace, stres, sestavení osobní mapy stresu. Nácvik aktivních strategií zvládání zátěžových situací, sebeřízení a relaxační techniky, které mají sloužit ke zmírňování každodenní zátěže v pomáhajících profesích a jako prevence profesního syndromu vyhoření.
  • Etický kodex poradenského pracovníka
  • Etický kodex výchovných poradců, projednaný a schválený na Kongresu výchovných poradců (2008). Definuje smysl etického kodexu, vymezení etických pravidel výchovného poradce. Vymezuje základní pravidla v oblasti etického přístupu výchovného poradce. Jsou členěna do čtyř základních oblastí: Etická odpovědnost výchovného poradce, práva a prospěch klienta, omezení vyplývající z profese, výkon profese, profesionální vztahy (žáci a studenti, rodiče, vztahy k odborníkům jiné profese).
  • Ambivalentnost role učitele – výchovného poradce, možná úskalí funkce výchovného poradce
  • Reflexe odlišných požadavků na roli učitele a výchovného poradce. Uvědomit si možné dilema protikladných postojů, nejistotu ve vztahu k hodnocení a intervenci, projevujících se u osobností s neurotickými tendencemi, možnost střídání projevů vyvolaných vnitřní a vnější motivací. V rámci sebereflexe vnímat ambivalenci afektivní, intelektuální a volní, věnovat pozornost rozvoji osobnostních kompetencí. Rizika v oblastech rozlišování mezi vlastními potřebami a potřebami svěřenců, styly vedení a obranné pozice a strategie, potlačování ego-tendencí, pocit osamělosti, syndrom vyhoření, obava o ohrožení profesionálního Já, syndrom pomáhajících apod.
  • Spolupráce v rámci ŠPP, s vedením školy a s ostatními členy pedagogického sboru
  • Plán práce na příslušné období, způsob zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v oblasti kariérového rozhodování žáků, plánů podpůrných opatření a, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod. Způsoby informování žáků a jejich zákonných zástupců o činnosti školy, o školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnosti využívání jejich služeb. Práce s odbornými zprávami a informacemi o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů. Dokumentace umožňující doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/PSVP_Mod5a