PSVP_Mod9a Career Counseling 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Jiřina Juřičková (lecturer)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit účastníky s východisky kariérového poradenství, vztahem výchovného a kariérového poradenství, s formami a praxí kariérového poradenství na základních a středních školách, s formami individuální a skupinové práce, s metodikami a zdroji při realizaci kariérového poradenství a poradenské podpory při rozhodování o volbě vzdělávací a profesní dráhy.
Syllabus (in Czech)
  • • Teoretické a metodologické problémy při studiu zájmů a některé obecné teorie kariérového poradenství (Teorie životních stadií D. Supera, Hollandův model typů osobnosti a pracovního prostředí, Teorie volby zaměstnání a klasifikační systém zaměstnání A. Roeové)
  • • Výchovný-kariérový poradce (Poradenské činnosti - metodické a informační činnosti výchovného poradce, doporučená dokumentace výchovného-kariérového poradce)
  • • Dvojí role pedagogické činnosti výchovného poradce
  • • Jak zlepšit ve škole kvalitu individuálních poradenských konzultací? – Metoda rozhovoru – Poradit, či neporadit? - Správné načasování kariérového poradenství
  • • Zájmové dotazníky v poradenské praxi výchovného poradce
  • • Specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří jsou ohroženi při volbě střední školy, ale i při volbě povolání
  • • Výuka a uplatnění v reálném světě – „dovednosti pro život“: finanční gramotnost, mediální gramotnost, digitální gramotnost…
  • Korekce rozhodovacího procesu ve vazbě na žákova specifika
  • • Kariérové rozhodování – obtíže v oblasti kariérového rozhodování – kariérová nerozhodnost a kariérová jistota – Gatiho taxonomie obtíží v oblasti kariérového rozhodování – teorie rozhodování – meta-analytické studie a výzkum v oblasti rozhodování
  • • Kariérové poradenství u žáků základní školy a žáků středních a vyšších odborných škol
  • • Metodika kariérového poradenství u žáků se zdravotním postižením (Diagnostika kariérového poradenství a plánování poradenské strategie – Schopnosti a dovednosti – Školní výkony – Zájmy a výběr povolání – Osobnostní charakteristiky – Kognitivní styl a techniky učení – Preference a aspirace u žáků se zdravotním postižením)
  • • Diagnostické nástroje kariérového poradenství (Testové metody k diagnostice schopností – Testové metody k diagnostice školních vědomostí a dovedností – Dotazníkové metody a posuzovací škály k diagnostice osobnosti - Dotazníkové metody k diagnostice zájmů a motivace)
  • Rizikové faktory školní a profesní neúspěšnosti na základní a střední škole
  • • Individuální charakteristiky žáka (vývojové poruchy učení a chování)
  • • Rodinné charakteristiky a rodičovské vlivy (nevhodné výchovné působení rodičů, nízká vzdělanost, dlouhodobá nezaměstnanost a sociální vyloučení aj.)
  • • Sociální postoje, hodnoty a chování (inklinace k rizikové skupině vrstevníků, rizikové chování)
  • • Školní výkonnost (nízké školní výsledky, opakování ročníku)
  • • Školní angažovanost (záškoláctví, nízké očekávání žáka, nezájem o školu, nízký zájem a spolupráce rodičů)
  • Klíčová témata kariérového poradenství
  • • Sebepoznání
  • • Jak si vlastně dospělí vybírají své povolání?
  • • Rozvoj profesních zájmů
  • • Kariérní vývoj
  • • Faktory důležité v kariérním poradenství
  • • Testy studijních a pracovních předpokladů
  • • Sociální dovednosti a volba povolání
  • • Školní známky a jejich úloha v kariérovém poradenství, školní a profesní úspěšnost
  • Volba typu školy
  • • Plánování profesní dráhy – Sedmistupňová strategie výběru povolání – Informace a rozhodování v kariérové volbě
  • • Role rodičů
  • • Role výchovného poradce v procesu volby školy
  • • Kritické fáze rozhodování
  • • Správné načasování volby povolání
  • • Rozvoj studijních návyků a kariérová volba
  • • Studijní podmínky
  • • Time management – studijní rozvrh a plán
  • • Výchova k povolání, profesní orientace a kariérové poradenství
  • Možnosti podpory žáka, rodiny školy ze strany spolupracujících organizací (SPC, PPP, ÚP, lékaři, orgány sociálně právní ochrany dětí…)
  • • Význam vzdělávacích programů pro zaměstnatelnost absolventů
  • • Vzdělanostní a oborová struktura žáků ve středním a vyšším vzdělávání
  • • Vývoj základní vzdělanostní struktury žáků ve středním a vyšším vzdělávání
  • • Vývoj základní vzdělanostní struktury žáků se zdravotním postižením ve středním a vyšším vzdělávání
  • • Vliv vývoje kurikulární politiky na vzdělávací programy
  • • Důvody vzniku či inovace vzdělávacích programů
  • • Vzdělávací programy a zaměstnatelnost – začlenění aspektů ovlivňujících zaměstnatelnost ve vzdělávacích programech – vývojové etapy začleňování aspektů zlepšujících zaměstnatelnost
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 8 + 1.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/PSVP_Mod9a