PS_0008 Poradenská psychologie pro pedagogy

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PS_0008/01: Út 10. 11. 14:00–16:50 učebna 39, Út 8. 12. 14:00–16:50 učebna 39, T. Fikarová, T. Škubalová
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 34 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je poskytnout posluchačům ověřené poznatky k individuálnímu přístupu učitele k jednotlivým skupinám žáků v problémových situacích. Posluchači budou seznámeni s psychologicky zdůvodněnými a v praxi poradenských a školních psychologů užívanými postupy pro práci učitele ve třídě, při jednání s jejich rodiči a s možnost-mi psychologické korekce obtíží v podmínkách pedagogicko-psychologických poraden.
Výstupy z učení
Na konci kurzu studenti budou schopni diskutovat aktuální otázky školního poradentství; seznámit se se specifiky školního poradenství; vysvětlit možnosti a limity role pedagoga v poradenském procesu; definovat základní pojmy psychologického poradenství; popsat průběh poradenského procesu v základní škole; orientovat se v problematice „case managementu“; seznámit se s tématy krizové intervence; ilustrovat poradenský postup na konkrétních případech; identifikovat sociálně patologické jevy; na základě výsledků zpráv z poradenského zařízení navrhnout implementace a opatření na individuální úrovni.
Osnova
  • 1.Možnosti a limity inkluzivního vzdělávání 2.Děti se speciálními vzdělávacími potřebami (lehké mentální postižení, CAN, autistické spektrum) 3.Fenomén „case managementu“ v poradenské praxi 4.Komunikace s rodiči dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami 5.Diagnostika vývojových specifik dětí školního věku 6.Role učitele při poradenské činnosti, nevyužité možnosti. 7.Spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními; 8.Spolupráce pedagoga s klinickými pracovišti (např. konzultace psychosomatických obtíží žáků); 9.Krizová intervence a její typy 10.Role pedagoga v prevenci sociálně patologických jevů 11.Detekce a změna maladaptivních copingových mechanismusů (sebepoškozování) 12.Kazuistický seminář.
Literatura
    povinná literatura
  • DELFOS, Martine. Pověz mi... : jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Translated by Ruben Pellar. Vydání první. Praha: Portál. 198 stran. ISBN 9788026213277. 2018. info
  • PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada. 150 s. ISBN 8024712164. 2006. URL info
    doporučená literatura
  • PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání : psychoanalytický přístup. Vyd. 1. Praha: Grada. 154 s. ISBN 9788024721316. 2008. URL info
  • VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál. 543 s. ISBN 9788026202127. 2012. info
Výukové metody
prezentace tématu, skupinová diskuse, samostudium, konzultace
Metody hodnocení
aktivní účast na cvičeních, eseje
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.