Pd1ZK_DCP2 Methodology of Reading and Writing II

Faculty of Education
Spring 2000
Extent and Intensity
0/0/8. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Miroslava Novotná (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Miroslava Novotná
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Zemanová
Prerequisites (in Czech)
Pd1ZK_DCP1 Methodology of Reading and Wri
Předpokladem je absolvování podzimního semestru ukončeného zápočtem.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Cíle vyučování čtení v osnovách programů schválených MŠMT. Čtení jako součást výuky českému jazyku v primární škole.
  • Faktory ovlivňující rozvoj čtenářských dovedností. Dítě na počátku školní docházky. Školní zralost.
  • Kvalitativní a kvantitativní znaky čtení. Problematika tichého a hlasitého čtení.
  • Čtení s porozumění jako cíl a prostředek dalšího vzdělávání.
  • Čtení a jeho vliv na rozvoj kognitivního procesu.
  • Pedagogické a psychologické aspekty rozvoje čtenářských dovedností. Zpracování informací, kódování a dekódování signálů.
  • Práce se souvislým textem (vyprý ávění, výklad, pouzie, dokumenty)a s nesouvislým textem (diagramy, obrázky, tabulky, grafy)
  • Diagnostika porozumění, práce se standardizovanými a nestandardizovanými testy,
  • Nestandardizované testy, tvorba otázky jako diagnostického prostředku.
Literature
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ and Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 pp. ISBN 80-85931-64-8. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s. ISBN 8085931052. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
  • ČAPKA, František and Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 51 s. ISBN 8021009179. info
  • ČAPKA, František and Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. 1. vyd. Brno: Učebnice a knihy, 1994, 91 s., pří. info
  • SRNCOVÁ, Jana. Levorukost u dětí předškolního a mladšího školního věku. 1990, 98 s. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie. Praha: SPN, 1988. info
  • TŘESOHLAVÁ, Zdeňka. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986, 224 s. info
  • TŘESOHLAVÁ, Zdeňka. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. Vydání 1. Praha: Avicenum, 1983, 198 stran. info
  • BLATNÝ, Ladislav and Bohumíra FABIÁNKOVÁ. Prvopočateční čtení a psaní. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1981, 102 s. info
  • PENC, Václav. Metodika psaní : prozatímní učebnice pro pedagogické fakulty. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 91 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: konzultace
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2000/Pd1ZK_DCP2