Pd1ZK_PPD1 Profesionální praktika z pedagogiky I

Pedagogická fakulta
podzim 2001
Rozsah
0/0/4. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. Svatava Kašpárková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Mgr. Svatava Kašpárková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Informce o cíli, programu a organizaci seminářů. Seznámení se základní a doporučenou literaturou. Podmínky k zápočtu. Vstupní diskuse: reflexe vlastních zkušeností studentů ve vztahu k typologii učitelů. Pozitivní a negativní projevy chování učitelů a jejich odraz v žákově prožívání. Analýza vztahu učitel - žák. Sociální a pedagogická komunikace, její roviny. Intrakomunikace jako nezbytný prvek pro zpracování a hodnocení přijatých informací a promýšlení odpovědí. Pedagogická interakce. Sebereflexe. Pozorování a hodnocení procesu komunikace a interakce v přirozených školních podmínkách. Dialog jako podstatná část pedagogické komunikace a prostředek k poznání žáka. Požadavky na formulaci otázek učitelem. Význam předpokládané odpovědi žáka pro umožnění korekce otázky. Význam otevřených otázek k poznání žákovských postojů, myšlení, jazykového.
Osnova
  • Informce o cíli, programu a organizaci seminářů. Seznámení se základní a doporučenou literaturou. Podmínky k zápočtu. Vstupní diskuse: reflexe vlastních zkušeností studentů ve vztahu k typologii učitelů. Pozitivní a negativní projevy chování učitelů a jejich odraz v žákově prožívání. Analýza vztahu učitel - žák. Sociální a pedagogická komunikace, její roviny. Intrakomunikace jako nezbytný prvek pro zpracování a hodnocení přijatých informací a promýšlení odpovědí. Pedagogická interakce. Sebereflexe. Pozorování a hodnocení procesu komunikace a interakce v přirozených školních podmínkách. Dialog jako podstatná část pedagogické komunikace a prostředek k poznání žáka. Požadavky na formulaci otázek učitelem. Význam předpokládané odpovědi žáka pro umožnění korekce otázky. Význam otevřených otázek k poznání žákovských postojů, myšlení, jazykového.
Literatura
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika :pro studium a tvůrčí praxi. 2. upr. dopl. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1997, 315 s. ISBN 80-85498-23-5. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • MAŇÁK, Josef. Profesionální praktika z pedagogiky. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 131 s. ISBN 8021004711. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.