Pd1Z_SDCP1 Seminář k didaktice čtení a psaní I

Pedagogická fakulta
podzim 2003
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
NOW ( Pd1Z_DCP Didaktika čtení a psaní )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • PEDAGOGICKÁ FAKULTA MASARYKOVY UNIVERZITY V BRNĚ Seznámení s obsahem předmětu. Požadavky k zápočtu. Literatura. Zadání seminárních úkolů. Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole. Dítě na počátku školní docházky. Školní zralost. (Zápis dítěte do školy). Náslech a analýza vyučovací hodiny čtení a psaní v l. ročníku z hlediska její stavby. Postavení a pojetí vyučovacího předmětu čtení a psaní v osnovách programu Základní škola, Obecná škola a Národní škola. Vývoj písma, dějiny písma. Pohled na historický vývoj metod čtení- metody analytické a syntetické, metoda globální, metoda analyticko - syntetická. Pohled na historický vývoj metod psaní- metody analytické a syntetické, metoda globální, metoda analyticko - syntetická. Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky psaní a čtení. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní. Druhy úchopů. Rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní. Uvolňovací cviky, základní pomůcky a materiály pro výuku psaní v 1. ročníku. Vědecké základy písma, tvarové skupiny. Kvalitativní a kvantitativní znaky písma. Písmo na tabuli. Období vlastního nácviku písma. Formy výuky psaní. Diagnostické prověrky. Náslech a analýza vyučovací hodiny čtení a psaní v 1. ročníku z hlediska použitých metod a forem práce. Obsah, cíle a metodika výuky psaní ve 2.-5. ročníku. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního psaní. Dysgrafie, dysortografie. Specifika práce s levorukými žáky. Shrnutí, hodnocení seminárních úkolů a práce studentů. Zápočet.
Literatura
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido. 81 s. ISBN 80-85931-64-8. 1999. info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. 141 s. ISBN 80-86039-55-2. 1998. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H. 270 s. ISBN 80-85787-27-X. 1995. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido. 56 s. ISBN 8085931052. 1995. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová. 49 s. 1995. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně. 45 s. : il. 1994. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. 51 s. ISBN 8021009179. 1994. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. 1. vyd. Brno: Učebnice a knihy. 91 s., pří. 1994. info
  • SRNCOVÁ, Jana. Levorukost u dětí předškolního a mladšího školního věku. 98 s. 1990. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie. Praha: SPN, 1988. info
  • TŘESOHLAVÁ, Zdeňka. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství. 224 s. 1986. info
  • TŘESOHLAVÁ, Zdeňka. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. Vydání 1. Praha: Avicenum. 198 stran. 1983. info
  • BLATNÝ, Ladislav a Bohumíra FABIÁNKOVÁ. Prvopočateční čtení a psaní. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně. 102 s. 1981. info
  • PENC, Václav. Metodika psaní : prozatímní učebnice pro pedagogické fakulty. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 91 s. 1968. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2004.