Pd1Z_SPD2 Školní pedagogika II

Pedagogická fakulta
jaro 2002
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
Pd1Z_SPD1 Školní pedagogika I && Pd1Z_SSP1 Seminář ke školní pedagogice I && NOW ( Pd1Z_SSP2 Seminář ke škol. pedagogice II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Cílem předmětu je poskytnout studentům spíše situačně zaměřenou teorii, tradičně zařazenou v obecné didaktice a teorii výchovy, ale vybranou tak, aby byla využitená v práci učitele primární školy, s dostatečně širokým a přiměřeně hlubokým pedagogicko-psychologickým, ale i filosofickým kontextem tak, aby se prohloubila profesinální motivovanost studentů a jejich přístup k samostudiu. Osnova: 1. Škola a vzdělání v životě člověka. Současná škola a perspektivy jejích změn. 2. Učitel a žák, školní třída. Klima třídy a školy. Třídní učitel a vedení výchovy ve třídě. 3. Základy pedagogické diagnostiky. Diagnostika školní třídy, autodiagnostika učitele. 4. Učitelská etika. Pedagogické souvislosti teorie kauzálních atribucí a profesionální odpovědnost učitele. 5. Spolupráce rodiny a školy. Výchova v rodině. 6. Výchova k občanství a vlastenectví, multikulturní výchova. Výchova k prosociálnosti jako základ etické výchovy. 7. Mravní výchova, její cíle a proces. Mladší žáci v procesu mravní výchovy. Kázeň a výchova k ukázněnosti. Výchovné problémy ve škole a jejch řešení. 8. Estetická výchova na 1. st. ZŠ. 9. Tělesná a zdravotní výchova, zdravý životní styl. Projekt Zdravá škola. 10. Ekologická výchova. Globální výchova a výchova k trvale udržitelnému rozvoji. Axiologická dimenze ekologické výchovy. 11. Dětská hra a práce a výchova k tvořivosti. Aktivita, samostatnost a tvořivost ve vyučovacím procesu. Škola hrou. Jarní semestr: 12. Školní vyučování a historický vývoj jeho pojetí. Didaktické principy. 13. Motivace žáků ve vyučování, využití dětských zájmů ve prospěch školního výkonu. Aktivizace žáků v modelu Angažovaného učení či prostřednictvím projektu Škola hrou. 14. Výukový cíl a řízení procesu učení a výuky. 15. Obsah výuky. Vzdělávací kurikulum, standardy. Učební plán, osnovy, učebnice. 16. Učivo a jeho didaktická analýza. Transformace učiva ve výukovém procesu. Základní učivo. Integrace vzdělávacích obsahů a mezipředmětové vztahy. 17. Vyučovací postupy. Problematika výukových metod. Participační postupy ve vyučování - problémové a projektové vyučování. 18. Organizace výuky. Vyučovací hodina jako základní organizační forma. 19. Organizace práce žáků ve výuce - hromadná, skupinová, individualizovaná a individuální forma výuky. Kooperativní učení jako předpoklad schopnosti týmové práce a spolupráce. 20. Domácí příprava žáků na vyučování, spolupráce s rodinou v oblasti učení dětí. 21. Prostředky výuky. Učební pomůcky a moderní pojetí názornosti ve výuce. 22. Výsledky výuky a jejich zjišťování. Zkoušení, hodnocení a klasifikace žáků. Didaktické testy. 23. Plánování pedagogické práce, příprava učitele na vyučování. 24. Školní management, právní problematika ve školství.
Literatura
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi. Brno: Paido, 1995, 89 s. ISBN 8085931117. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1994]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 111 s. ISBN 80-210-0210-741. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005.