PdDR_ASTZ Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Aktivita, samostatnost a tvořivost představují přirozenou vzestupnou linii v rozvoji žákovské osobnosti, kterou moderní škola všestranně podporuje. Nejvyšší úrovně své tvořivosti žák může dosáhnout jen v příznivých podmínkách, a to v závislosti na svých předpokladech a v oblasti svého zájmu. Škola by však měla zajišťovat podmínky, aby se všichni žáci v rámci svých možností tvořivě projevovali. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli vývojové triádě aktivita - samostatnost - tvořivost a dovedli volit a používat aktivizující metody podporující rozvoj samostatnosti a tvořivosti žáků.
Osnova
  • Aktivita a samostatnost žáků v historickém vývoji herbartismus, reformní pedagogika, alternativní školy. Pojetí tvořivosti z pedagogického pohledu. Metody a prostředky podporující aktivitu a samostatnost žáků. Cesty k tvořivosti žáků. Proces tvořivosti a řešení problémů. Diagnostikování úrovně tvořivé práce žáků. Postupnost v rozvoji aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků (stupně aktivity, samostatnosti a tvořivosti). Podmínky a překážky tvořivosti žáků. Tvořivý učitel, tvořivý žák. Tvořivá škola.
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Nejméně 3 konspekty ze zahraniční literatury.
Informace učitele
DVOŘÁČEK, J. Problém aktivity žákovy ve vyučování. Brno, 1936. HLAVSA, J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha, 1981. KOŽUCHOVÁ, M. Rozvoj technickej tvorivosti. Bratislava : UK, 1995. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Teória a prax tvorivého vyučovania. Prešov : Grafotlač, 2001. MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno : MU, 1998. MAŇÁK, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno : Paido, 2001. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. NĚMEC, J. Tvořivé hry od hlavy k patě. Brno : Paido, 2001. Sborník Tvořivá škola. Brno : Paido, 1998. Sborník Tvořivost v práci učitele a žáka. Brno : Paido, 1996. Sborník Tvořivostí učitele k tvořivosti žáka. Brno : Paido, 1997. SKALKOVÁ, J. Aktivita žáků ve výuce. Praha : SPN, 1971. ZELINA, M. , ZELINOVÁ, M. Rozvoj tvorivosti dětí a mládeže. Bratislava : SPN, 1990.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.