PdDR_ASTZ Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Aktivita, samostatnost a tvořivost představují přirozenou vzestupnou linii v rozvoji žákovské osobnosti, kterou moderní škola všestranně podporuje. Nejvyšší úrovně své tvořivosti žák může dosáhnout jen v příznivých podmínkách, a to v závislosti na svých předpokladech a v oblasti svého zájmu. Škola by však měla zajišťovat podmínky, aby se všichni žáci v rámci svých možností tvořivě projevovali. Student umí vysvětlit podstatu vývojové triády aktivita - samostatnost - tvořivost a dovede volit a používat aktivizující metody podporující rozvoj samostatnosti a tvořivosti žáků.
Osnova
  • Aktivita a samostatnost žáků v historickém vývoji herbartismus, reformní pedagogika, alternativní školy. Pojetí tvořivosti z pedagogického pohledu. Metody a prostředky podporující aktivitu a samostatnost žáků. Cesty k tvořivosti žáků. Proces tvořivosti a řešení problémů. Diagnostikování úrovně tvořivé práce žáků. Postupnost v rozvoji aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků (stupně aktivity, samostatnosti a tvořivosti). Podmínky a překážky tvořivosti žáků. Tvořivý učitel, tvořivý žák. Tvořivá škola.
Literatura
  • MAŇÁK, Josef a Tomáš JANÍK. Problémy kurikula české základní školy. Brno: MU. 330 s. ISBN 80-210-4125-0. 2006. info
  • NĚMEC, Jiří, Tomáš JANÍK a Josef MAŇÁK. Pedagogická metodologie pro studenty doktorandského studia. 2005. elektronický kurz on-line v LMS Moodle info
  • MAŇÁK, josef. Cesta k tvořivé škole. In Cesty k tvořivé škole. Brno: MU v Brně. s. 14-18. ISBN 80-210-1938-7. 1998. info
  • MAŇÁK, Josef. Příprava učitelů na vedení žáků k samostatnosti a tvořivosti. Pedagogická orientace. roč. 1996, 18-19, s. 33-37. ISSN 1211-4669. 1996. info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1993. info
Výukové metody
individuální studium, konzultace
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Zkouška probíhá formou série konzultací. Na první konzultaci je formulováno zadání úkolu, jehož vypracování je podmínkou úspěšného složení zkoušky. Tento úkol vychází z tématu disertační práce a týká se problematiky aktivity, samostatnosti a tvořivosti. Na druhé (případně třetí) konzultaci je diskutováno zpracování úkolu a jeho vliv na posun v práci na disertačním projektu.
Informace učitele
DVOŘÁČEK, J. Problém aktivity žákovy ve vyučování. Brno, 1936. HLAVSA, J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha, 1981. KOŽUCHOVÁ, M. Rozvoj technickej tvorivosti. Bratislava : UK, 1995. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Teória a prax tvorivého vyučovania. Prešov : Grafotlač, 2001. MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno : MU, 1998. MAŇÁK, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno : Paido, 2001. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. NĚMEC, J. Tvořivé hry od hlavy k patě. Brno : Paido, 2001. Sborník Tvořivá škola. Brno : Paido, 1998. Sborník Tvořivost v práci učitele a žáka. Brno : Paido, 1996. Sborník Tvořivostí učitele k tvořivosti žáka. Brno : Paido, 1997. SKALKOVÁ, J. Aktivita žáků ve výuce. Praha : SPN, 1971. ZELINA, M. , ZELINOVÁ, M. Rozvoj tvorivosti dětí a mládeže. Bratislava : SPN, 1990.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.