PdDR_MTV1 Moderní teorie vzdělávání 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předložit min. 2 konspekty z vybrané literatury (zejména zahraniční).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti studentů z obecné didaktiky, osvojené v magisterském studijním programu. Důraz položit na rozvoj didaktického myšlení studentů, a to zejména ve vztahu ke dvěma klíčovým předmětům Filozofii výchovy a Metodologii vědecké práce.
Osnova
  • Tematické okruhy Teorie vzdělání a teorie vzdělávání jako odlišné koncepce didaktiky. Cíle a pojetí vzdělání a jeho historické proměny. Základní terorie vzdělávání. Teorie formálního a materiálního vzdělání, vzdělání všeobecné a odborné. Obsahová a procesuální dimenze kurikula. Proces vzdělávání. Klasifikace moderních teorií vzdělávání a jejich charakteristika. Vzdělávání v informační společnosti. Osobnost žáka ve vzdělávacím procesu. Styly učení žáků. Úloha učitele ve vzdělávacím procesu. Učitelovo pojetí výuky a vyučovací styl učitele. Tradiční a netradiční metody výuky a organizační formy výuky. Přehled alternativních směrů ve vzdělávání.
Literatura
    doporučená literatura
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
  • MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : CDVU MU, 1996.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
  • WALTEROVÁ, E. Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
    neurčeno
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014.