PdDR_PKS Curricular Problems in Contemporary Schools

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Pojetí kurikula a jeho místo v pedagogické terminologii. Historický vývoj kurikula. Struktura kurikula (roviny kurikula). Evropská dimenze v kurikulu. Kurikulární dokumenty. Multikulturní aspekty v kurikulu. Školní kurikulum. Skryté kurikulum. Základní učivo exemplární učivo jádro kurikula. Rámcový vzdělávací program pro ZŠ. Vývoj kurikulární problematiky.
Literature
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VUP, 2004.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002.
  • DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělání. Praha : SPN, 1975.
  • PAŘÍZEK, V. K obsahu vzdělání a jeho soudobým proměnám. Praha : SPN, 1984.
  • WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994.
  • MAŇÁK, J. Problém kurikulum. Pedagogická orientace, 2003, č. 3, s. 62-69.
  • Standard základního vzdělání. Praha : Fortuna, 1999.
  • CHLUP, O. Několik statí k základnímu učivu. Praha : SPN, 1958.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
General note: Předmět si zapisují pouze doktorandi se zaměřením na oborovou didaktiku.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/PdDR_PKS