PdDR_SVO2 Specializace vědního oboru 2

Pedagogická fakulta
jaro 2001
Rozsah
0/0/15. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Přadka, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Doc.PhDr. Marie Vítková, CSc. Anotace a seznam literatury ze speciální pedagogiky PdDR_SVZ1 Specializace širší vědní základ Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí. Socializace a její pojetí ve speciální pedagogice. Komprehensivní rehabilitace. Metody ve speciální pedagogice. Integrace, současná legislativa k integraci postižených u nás. Axiologická dimenze integrace, hodnoty a normy, speciálně pedagogické pojetí integrace, modely integrace, sociální aspekty integrace. Hlavní úkoly a oblasti speciálně pedagogické diagnostiky. Individuální vzdělávací program. Systém pedagogicko-psychologické poradenství. Logopedie (narušená komunikační schopnost, fyziologická nemluvnost, vývojová dysfázie, charakteristika jednotlivých poruch - dyslálie, afázie, mutismus, koktavost, breptavost, huhňavost. Symptomatické poruchy řeči u DMO a u mentální retardace. Augmentativní a alternativní komunikace (facilitovaná komunikace, jazykový program Makaton, piktogramy, systém Bliss, sociální čtení, globální čtení, Dosa metoda). Komunikace sluchově postižených (hluchoněmota-hluchoněmý, sluchově postižený jedinec, prelingválně a postlingválně neslyšící, komunikační formy sluchově postižených). Specifické vývojové poruchy učení (etiologie, diagnostika, klasifikace, reedukace, prevence, legislativa vztahující se k SVPU). Specifické vývojové poruchy chování (lehké mozkové dysfunkce, etiologie, charakteristika). PdDR_SVZ2 Specializace širší vědní základ zkouška Tělesné postižení (klasifikace tělesného postižení, edukace jedinců s tělesným postižením). Dětská mozková obrna (etiologie, formy DMO, DMO jako kombinované postižení). Terapie ve speciálně pedagogické péči (hipoterapie, canisterapie, arteterapie, muzikoterapie, psychomotorika, dramaterapie). Úkoly mateřské a základní školy ve škole při zdravotnickém zařízení. Vady zraku (klasifikace, vady refrakce, barvoslepost a šeroslepost, tupozrakost a šilhavost, slabozrakost, slepota, zraková ostrost, zorné pole, okulomotorika). Reedukace a kompenzace zraku (nácvik užívání zraku, zraková stimulace, etapy zrakové stimulace, kompenzace zraku - rozvoj náhradních smyslů). Mentální retardace (klasifikace, etiologie, stupně mentální retardace). Edukace jedinců s mentální retardací, systém vzdělávání ve školství, legislativa. Autistické chování (autismus, znaky autistického chování, sociální kontakt, řeč, vnímání, motorika, praktické dovednosti, rozumové schopnosti, pedagogická podpora dítěte s autistickým chováním). Kombinované vady (etiologie, nejčastější kombinace a jejich charakteristika, možnosti edukace jedinců s více vadami). Poruchy chování (klasifikace, etiologie, stupně mravní narušenosti a jejich charakteristika, speciální zařízení pro výchovu jedinců s poruchami chování). Nové aspekty v přístupu k jedincům s poruchami chování (sociálně patologické jevy, prevence). Závislostní chování (faktory vzniku závislosti, socioekonomické faktory závislostního chování, statut a role učitele v prevenci závislostního chování). PdDR_SVO1 Specializace vědního oboru Psychopedie Psychopedie, pojem, předmět cíle, postavení v systému speciálně pedagogických věd. Interdisciplinární vztahy. Biologické a sociální příčiny mentální retardace. Downův syndrom. Demence. Klasifikace mentální retardace dle WHO (10. revize). Obecná charakteristika jednotlivých stupňů MR. Charakteristika všech stupňů MR, stupeň socializace, emotivita, pozornost, myšlení, řeč, paměť. Vzdělávání mentálně postižených, typy škol. Ústavy sociální péče, stacionáře. Problematika nestátních a charitativních zařízení. Poradenská činnost, speciálně pedagogická centra pro děti s MR. Prevence a včasnost péče o MR, depistáž a zařazování MR do psychopedických zařízení. Komplexní péče o MR. Psychický vývoj MR. Poruchy řeči MR v oblasti obsahové a formální, specifické defekty řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Alternativní formy komunikace MR, umělé jazyky. Autismus. Edukace dětí s autismem. Vývoj péče o mentálně postižené od starověku po současnost. Somatopedie Somatopedie, pojem, předmět cíle, postavení v systému speciálně pedagogických věd. Interdisciplinární vztahy. Vývoj vztahu společnosti k jedincům s tělesným a zdravotním postižením. Vznik a vývoj somatopedie, hlavní představitelé oboru. Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v ČR. Systém výchovy a vzdělání tělesně postižených (zdravotnictví, školství, ÚSP). Speciálně pedagogická centra pro tělesně postižené a jedince s více vadami a jejich postavení v rámci poradenského systému ve školství ČR a vymezení jejich specifických úkolů. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a léčebnách (MŠ, ZŠ), charakteristika podmínek MŠ, herní terapeut, organizace ZŠ (obsah a rozsah vyučování, metody výuky, hodnocení a klasifikace). Klasifikace pohybových vad obecně. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčasjtěších případů. Jejich vliv na mobilitu a komunikační schopnosti člověka. Dětská mozková obrna, etiologie, charakteristika, rozdíl od dětské obrny. Formy DMO, charakteristika hemiparézy, diparézy a kvadruparézy z vývojového hlediska. Vliv LMD, DMO na psychomotorický vývoj dítěte, charakterizovat dle věku, problematika školní zralosti. Logopedie Logopedie, pojem, předmět cíle, postavení v systému speciálně pedagogických věd. Interdisciplinární vztahy. Organizace péče o jedince s poruchami komunikačních schopností v ČR. Historický pohled na péči o jedince s poruchami a vadami řeči. Platná legislativa týkající se práce logopedů ve školství, zdravotnictví, v oblasti sociální péče. Speciálně pedagogická centra pro děti s vadami řeči, jejich funkce. Logopedická péče v 1. ročníku ZŠ pro žáky s vadami řeči. Metodika logopedické péče ve speciální třídě mateřské školy s vadami řeči. Využití počítačů, přístrojové techniky a pomůcek u jedinců s poruchami komunikačních schopností. Anatomie a fyziologie hlasového a artikulačního ústrojí. Nervová regulace hlasového, artikulačního a sluchového ústrojí. Hlavové nervy. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči, jazykové roviny v ontogenezi řeči. Surdopedie Surdopedie, pojem, předmět cíle, postavení v systému speciálně pedagogických věd. Interdisciplinární vztahy. Organizace péče o jedince s poruchami komunikačních schopností v ČR. Systém péče o sluchově postižené jedince u nás - organizace (resort zdravotnictví, školství, sociální). Vymezení surdopedie, surdopedických pojmů. Historie péče o sluchově postižené po současnost. Práce SPC, spolupráce s rodinou. Školy pro sluchově postižené - základní střední, odborná učiliště. Problematika profesionální orientace. Internátní prostředí. Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická. Ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči, patologie vývoje řeči. Srovnání řečového vývoje dítěte slyšícího a sluchově postiženého. Metoda reedukace, rehabilitace a kompenzace v surdopedické praxi. Podmínky pro odezírání, zásady pro dobré navazání kontaktu se sluchově postiženým. Péče o sluchově postižené dítě v raném věku, dítě neslyšící a nedoslýchavé, přehled různých způsobů práce se sluchově postiženými dětmi. Problematika bilingvální výchovy, rané sluchově-řečové výchovy, vizuálně-pohybový dorozumívací systém neslyšících (vlastní znakový jazyka a znakovaný jazyk) Oftalmopedie Oftalmopedie, pojem, předmět cíle, postavení v systému speciálně pedagogických věd. Interdisciplinární vztahy. Vývoj péče o těžce zrakově postižené. Speciální školství pro zrakově postižené. Legislativa k integraci zrakově postižených do běžných typů škol. Klasifikace zrakových vad. Nejčastější diagnózy očních vad a nemocí. Vyšetření zraku z pohledu speciálního pedagoga (funkční vyšetření). Fyziologie a patofyziologie procesu zrakové percepce. Poradenská činnost, speciálně pedagogická centra pro děti s vadami zraku. Metody kompenzace a reedukace zraku, metodika L. Nielsen, metodika van Dijka. Specifičnost vývoje zrakově postiženého dítěte od narození do tří let. Raná péče, formy, metody a prostředky. Zraková stimulace. Etapy zrakové stimulace podle Skalické. Specifičnost vývoje zrakově postiženého dítěte od tří do šesti let. Ortoptika a pleoptika jako reedukace zraku. Speciální pedagog v procesu léčby binokulárních vad. Specifičnost výchovy zrakově postiženého dítěte v mateřské škole Etopedie Etopedie, pojem, předmět cíle, postavení v systému speciálně pedagogických věd. Interdisciplinární vztahy. Současný stav a trendy v péči o mravně narušené u nás a v zahraničí. Speciálně pedagogická diagnostika etopedická - zaměření, cíl, funkce, realizac. Metody etopedické diagnostiky. Etiologie poruch chování. Klasifikace poruch chování. Disociální chování. Asociální chování. Členění metod v etopedii z hlediksa ovlivňování poruch chování. Nápravné (resocializační(metody v etopedii. Převýchovný proces - obsah, cíle převýchovy, organizace převýchovy. Resocializační terapeutické a korektivní metody. Specifické vývojové poruchy učení a chování Vymezení pojmu SPU a jejich odlišnosti od nespecifických poruch učení. SPU z historického pohledu. Systémový přístup k řešení problému. Základní pojmy a definice dílčích specifických poruch učení. Příčiny specifických poruch učení. Klasický a současný pohled na etiologii. Projevy specifických poruch učení. Prevence specifických poruch učení. Charakteristika lehkých mozkových dysfunkcí (LMD), ADD, ADHD. Rozbor symptomatiky LMD (ADD, ADHD). Hyperaktivita, poruchy pozornosti. Deficity dílčích funkcí. Diagnostika SPU a diagnostická kritéria. Úkoly poradenství v diagnostice SPU. Diagnostika specifických poruch učení ve třídě běžného typu základní školy. Diagnostika specifických poruch učení ve specializovaných zařízeních. Dílčí zkoušky a jejich rozbor. PdDR_SVO2 Specializace vědního oboru zkouška Psychopedie Zvláštní škola, vzdělávací program, učební plán. Činitelé vyučovacího procesu na ZvŠ. Didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy na ZvŠ. Modernizace vyučovacího procesu na ZvŠ. Specifika jazyka českého na ZvŠ a PŠ, metodika počátečního psaní a čtení. Specifika výuky matematiky na ZvŠ a PŠ. Základní problematika prvouky na ZvŠ. Výtvarná a hudební výchova na ZvŠ. Pracovní a tělesná výchova na ZvŠ. Pomocná škola a přípravný stupeň pomocné školy, vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně PŠ. Rehabilitační třídy - charakteristika, určení. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. Obsahová stránka diagnostiky (motorika, sociální a citová oblast, rozumová a verbální složka, dg. školní zralosti, význam speciálních MŠ pro MR. Metodologická stránka diagnostiky, metody, diagnostické situace. Somatopedie Symptomatické poruchy řeči u dětí s DMO. Alternativní a augmentativní formy komunikace. Dětská mozková obrna jako kombinované postižení. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů. Degenerativní onemocnění svalů, progresivní svalová dystrofie. Pedagogická podpora umírajících dětí na progresivní onemocnění. Speciálně pedagogická diagnostika laterality, jemné motoriky, grafomotoriky a kresby. Problematika výuky tělesně postižených žáků na 1. st. ZŠ, charakteristika předmětu dorozumívací dovednosti.. Profesní orientace tělesně postižených žáků podle druhu postižení. Nejběžnější formy terapie při léčbě hybných poruch (Bobathova terapie, Vojtova terapie, Petöho terapie, hippoterapie, canisterapie, arteterapie, psychomotorika, bazální stimulace ad.). Zvláštní škola, vzdělávací program, učební plán - úpravy pro tělesně postižené. Pracovní a tělesná výchova na ZvŠ - specifika pro tělesně postižené. Pomocná škola a přípravný stupeň pomocné školy, vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně PŠ. Specifika výuky ve speciální škole pro žáky s více vadami. Zřizování rehabilitačních tříd u PŠ - charakteristika, určení. Logopedie Patologie vývoje řeči. Srovnání vývoje řeči dítěte slyšící a neslyšícího. Hlas sluchově postižených. Význam cvičení fonačních, respiračních a artikulačních. Rozvíjení řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické. Poruchy hlasu, hlasová hygiena u dětí i dospělých. Dyslálie. Metodika logopedické péče u dětí s vývojovou dysfázií. Diferenciální diagnostika dysfázie. Balbuties - diagnostika, logopedická péče. Tumultus sermonis - diagnostika, logopedická péče. Diferenciální diagnostika balbuties a tumultus sermonis. Neurózy řeči, metodika logopedické péče u jedinců s neurózami řeči. Afazie, diagnostika reedukace řeči při různých formách afazie. Komplexní péče o děti s rozštěpy patra. Symptomatické poruchy řeči u dětí s tělesným postižením, hlavně s DMO. Řeč mentálně postižených, logopedická péče u MR. Děti s vadami zraku, charakteristika řečového vývoje u těchto jedinců. Symptomatické poruchy řeči u dětí s vadami zraku.. Logopedická péče u zrakově postižených. Alternativní a augmentativní komunikační systémy. Lateralita, výchova leváků, vliv na vývoj řeči. LMD se zaměřením na projevy psychomotorického neklidu, včetně projevu řeči. Surdopedie Anatomie a fyziologie sluchového ústrojí. Hlavové nervy. Řečová centra v mozku. Reflexní oblouk. Problematika prevence sluchových vad. Otázka hluku. Sluchový smysl a jeho význam v životě člověka. Důsledky sluchových vad. Hlas sluchově postižených. Význam cvičení fonačních, respiračních a artikulačních. Rozvíjení řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické. Globální čtení, význam četby pro neslyšícího, hudební a rytmicko-pohybové výchovy. Psychologické zvláštnosti neslyšících. Etiologie sluchového postižení. Dělení sluchových vad podle původu, typu a stupňů. Metody měření sluchových funkcí. Audiometrie. Audiogramy. Sluchová protetika. Komunikační systém sluchově postižených. Komunita neslyšících. Metody práce se sluchově postiženými dětmi. Učební pomůcky, učebnice. Individuální logopedická péče. Sluchová vada a další kombinace postižení. Hluchoslepota. Kochleární implantát. Problematika socializace. Integrace sluchově postižených. Společenské organizace sluchově postižených. Specifika výuky ve školách pro sluchově postižené. Oftalmopedie Specifičnost vývoje dítěte od šesti do patnácti let. Psaní a čtení zrakově postižených. Vývoj písma nevidomých. Vzdělávání dítěte ve speciální škole. Vzdělávání zrakově postiženého dítěte ve škole běžného typu. Základní předpoklady prostorové orientace a samostatného pohybu. Techniky prostorové orientace a samostatného pohybu. Pomůcky zrakově postižených pro čtení, psaní, prostorovou orientaci, samostatný pohyb a sebeobsluhu. Komprehensivní rehabilitace. Haptika, hapestetika a její realizace v procesu výtvarných aktivit, tvůrčí činnost zrakově postižených. Ergoterapie, fyzioterapie, arteterapie a muzikoterapie v procesu péče o zrakově postižené. Funkce tyfloservisu. Kombinované postižení, péče o kombinovaně postižené. Etopedie Systém a specifika vzdělávání v etopedických zařízeních. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy - všeobecně. Dětské diagnostické ústavy. Výchovné ústavy pro mládež. Střediska výchovné péče pro děti a mládež. Zařízení pro výkon trestu odnětí svobody mladistvých, postpenitenciární péče. Prekriminalita a kriminalita mladistvých - charakteristika, právní problematika, řešení. Význam a systém prevence v etopedii. Systém a možnsti poradenství pro mládež s poruchami chování. Dětské domovy a ZvŠI s celoročním provozem. Aspekty ovlivňující úspěšnou resocializaci jedinců s poruchami chování. Úkoly speciálního pedagoga v diagnostických ústavech. Organizace národnostních menšin z pohledu etopedického. Poruchy chování během vězení a možnosti jejich řešení. Využití individuálních a resocializačních programů a plánů v převýchovném procesu. Specifické vývojové poruchy učení a chování Zásady nápravné péče. Reedukační systémy (Fernaldová, Dílčí oslabení výkonu, EEG, Biofeedback, One Brain). Reedukace SPU (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie). Sluchová percepce. Vnímání a reprodukce rytmu. Vývoj zrakového vnímání a jeho vliv na reedukaci čtení a psaní. Lateralita, orientace v prostoru, pravolevá orientace. Řečový projev (stránka obsahová, formální, specifické zvláštnosti) žáků se specifickými poruchami učení. Projevy specifických poruch učení (LMD, ADD, ADHD) v dalším osobnostním vývoji. Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR. Studijní a profesionální orientace žáků a studentů se SPU (škola, rodina, konzultace v systému poradenství). Literatura: BAJO, I., VAŠEK, Š. Pedagogika mentálne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 1994 ČERNÁ, M. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: UK 1999 ČERNÁ, M. Psychopedie. Praha, UK, 1995 DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n. S.:Logopedia clinica, 1998 HORŇÁKOVÁ, Liečebná pedagogika. Bratislava: KU, 1999 JESENSKÝ, J. Integrace znamení doby II. Sborník. Praha: UK, 1998 JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: UK, Karolinum, 1995 KÁBELE, F. Somatopedie. Praha: UK, 1993 KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 1997 KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno: 1998 KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha: UK, Karolinum, 1996 KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996 KUBOVÁ, L. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995 KUDELOVÁ, I. KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 Kurs integrace dětí se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997 KYSUČAN, J., KUJA, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: UP, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie: Brno: Paido, 1998 LANG, G., BERBERICHOVÁ. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998 LECHTA, V. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Bratislava: Efeta, 1995 LECHTA, V. Logopedické repetitorium. Bratislava: SPN, 1990 LECHTA, V., MATUŠKA, O. Rozvíjanie reči u mentálne retardovaných detí raného a predškolského veku. Bratislava: Avicenum, 1995 LECHTA, V. Symptomatické poruchy reči u detí. Bratislava: UK, 1994 MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jimočany: H+H, 1995 MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995 MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999 MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázie. Bratislava: UK, 1993 MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996 NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998 PEUTELSCHMITOVÁ, A. Čtení o koktavosti.Praha: Portál, 1994 PILAŘOVÁ, T., HRADILKOVÁ, T. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha: FUTURUM, 1999 PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, MU, 1998 PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ED.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Terapien in der sonderpädagogischen Behandlung. Brno: Paido, 2000 POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997 POŽÁR, L. Psychológia postihnutých. Bratislava: UK, 1997 POŽÁR, L. Školská integrace detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava, UK 1996 PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi. Brno,: MU, 1997 SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál 1999 SCHOPLER, E., MESIBOV, G. B.: Autistické chování. Praha: Portál, 1997 SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996 SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido 1998 ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z ORL a foniatrie. Brno: Paido, 1999 ŠLAPAL, R. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996 TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997 TROJAN, S. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 1996 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: UK, Karolinum, 1995 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 1999 VAŠEK, Š. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999 VAŠEK, Š. Špeciálna pedagogika. Bratislava: Sapientia, 1996 VAŠEK, Š. Špeciálno pedagogická diagnostika. Bratislava: SPN, 1991 VAŠEK, Š. Špeciálna pedagogika. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: SPN 1994 VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998 VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999 VOCILKA, M. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: Teach-Market, 1996 VOCILKA, M. Netradiční forma prevence poruch chování. Praha. Teach-Market, 1997 VOCILKA, M. Vybrané statě z etopedie. Most, 1994 ZAHÁLKOVÁ, M. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2. přepracované vydání, 1999 ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994 ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha, UK, 1996
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006.