PdMi_AEOL Akt.otázky ekonomiky a řízení ve školství

Pedagogická fakulta
podzim 2000
Rozsah
0/0/15. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Účelem výuky předmětu je seznámit posluchače s pojetím a obsahem školského managementu, hlavními současnými směry a koncepcemi, stejně jako s ekonomickými možnostmi a nástroji v oblasti školství ČR se zaměřením na školství odborné. základem výuky bude seznámení se základními technikami a nástroji školského managementu a jejich praktickým uplatněním v souladu s aktuálními problémy. Obsah: 1. Marketing školy - podstata, koncepce, obsah 2. Prostředí školy - makroprostředí, ekonomické, demografické, politické a kulturní vlivy 3. Vnější mikroprostředí školy - struktura vzdělávací soustavy, konkurence, zákazníci školy 4. Vnitřní prostředí školy - klima, kultura 5. Organizační model školy 6. Informační systém školy 7. Vzdělávací program 8. Evaluace školy - hodnocení kvality všech oblastí
Literatura
  • Zákon ČNR č. 564/1990 Sb.o státní správě a samosprávě ve školství
  • Vyhláška MŠMT č.354/1991 o středních školách
  • Zákon č.29/1984 Sb. Zákon o základních, středních a vyšších odborných školách
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
  • SVOBODA, Jiří. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 160 s. ISBN 8071840254. info
  • BACÍK, František, Jaroslav KALOUS a Jiří SVOBODA. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 256 s. ISBN 8071840106. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace Zkouška: ústní
Informace učitele
Tématické okruhy pro zkoušku 1. Marketing školy - podstata, koncepce, obsah 2. Obsah vzdělávání - učební plány, učební osnovy, standardy. 3. Česká školská soustava - její vývoj a současnost. 4. Správa a samospráva školy i školství v ČR. 5. Vzdělávací programy(např. Obecná škola, Národní škola, Zdravá škola apod.). 6. Evaluace vzdělávání. 7. Klima školy. 8. Vzdělávací politika ČR. 9. Vzdělání a ekonomika. 10. Proměny v projektování obsahu vzdělávání. 11. Specifické problémy odborného vzdělávání. 12. Sociální klima třídy. 13. Školský zákon č. 29/1984 Sb. (138/1995). 14. Zákon ČNR o školských zařízeních 76/1978 Sb.(novela 138/1995). 15. Zákon ČNR č. 564/1990 (139/1995) o st. správě a samosp. ve školství. 16. MŠMTv. 17. Školský úřad. 18. Obec. 19. Ředitel školy. 20. Rada školy. 21. Školská rada. 22. Česká školní inspekce. 23. VOŠ. 24. Česká školská soustava. 25. Výchovně vzdělávací soustava v ČR. Návrh témat pro závěrečné práce studia : Marketing školy. Klima školy. Vzdělávací program SOU. Klima školy. Vnitřní hodnocení školy. Systém řízení a kontrola kvality školy. Struktura organizace a řízení SOU.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2000/PdMi_AEOL