PdF:Ped1210 Pedagogická komunikace - Informace o předmětu
Ped1210 Pedagogická komunikace
Pedagogická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 0/2/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Fico, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jurčík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( Ped3210 Educational Communication )
Pro zvládnutí předmětu je nezbytná komunikační schopnost v českém jazyce s ostatními osobami v semináři. Pro zvládnutí výstupů předmětu je nezbytná jazyková úroveň B2. Pro komunikaci učitele s žáky v českých školách je závazné používání spisovného českého jazyka dle Školského zákona č. 561/2004 Sb. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 86 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je:
(a) seznámit studující se specifiky pedagogické komunikace a umožnit jim orientaci v pojmosloví. K tomu budou vyučujícími využívány různé výukové metody a formy, které umožní studujícím pozorovat a vyhodnocovat odlišnost pedagogické komunikace při využívání různých metod a forem výuky;
(b) rozvíjet dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace (učitel, asistent pedagoga, žák, rodič žáka).
Vytvořit podmínky k naplnění výstupů:
Studující pojmenuje principy výukové komunikace (IRF struktura, dialogické vyučování, typologie dle Bloomovy taxonomie, náležitosti zpětné vazby pro výuku - popisný jazyk, kritéria, formativní a sumativní hodnocení v komunikaci).
Studující se orientuje v nástrojích a přístupech, které lze využít při řešení náročných výchovných situací s žáky. (NVC, Škola bez poražených, Way of Council - Poradní kruh).
Studující nastavuje komunikační pravidla a využívá je v praxi.
Studující použije vybrané komunikační strategie (vedení rozhovoru, Já sdělení, aktivní naslouchání, 4P) při konkrétních situacích v praxi a reflektuje jejich dopad.
Studující použije kriteriální zpětnou vazbu pro vlastní a vzájemné hodnocení a rozumí rozdílům mezi popisnou a hodnotící zpětnou vazbou. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu:
Studující pojmenuje principy výukové komunikace (IRF struktura, dialogické vyučování, typologie otázek dle Bloomovy taxonomie, náležitosti zpětné vazby pro výuku - popisný jazyk, kritéria, formativní a sumativní hodnocení v komunikaci).
Studující se orientuje v nástrojích a přístupech, které lze využít při řešení náročných výchovných situací s žáky. (NVC, Škola bez poražených, Way of Council - Poradní kruh).
Studující nastavuje komunikační pravidla a využívá je v praxi. Studující použije vybrané komunikační strategie (vedení rozhovoru, Já sdělení, aktivní naslouchání, 4P) při konkrétních situacích v praxi a reflektuje jejich dopad.
Studující použije kriteriální zpětnou vazbu pro vlastní a vzájemné hodnocení a rozumí rozdílům mezi popisnou a hodnotící zpětnou vazbou. - Osnova
- Výuka v semináři kombinuje výklad, samostudium odborných textů, diskusi, praktický trénink a využívání dalších interaktivních metod rozvoje komunikativní kompetence s cílem naplnit profesní kompetence absolventa/ky učitelství. Témata se v jednotlivých lekcích mohou prolínat.
- v prezenčním studiu jsou témata organizována odlišně od kombinovaného studia. Více v interaktivní osnově.
- Tématicky probíhá výuka ve 3 oblastech:
- a) komunikace výuková (komunikační pravidla, verbální a neverbální komunikace, monologická a dialogická komunikace, pedagogická komunikace a interakce, prezentační dovednosti, zpětná vazba a otázky ve výuce). Trénování pozorování výukové komunikace.
- b) pedagogická komunikace v obtížných výchovných situacích (emocionální stránka pedagogické komunikace, využití prostoru v pedagogické komunikaci (komunikace v kruhu/Way of Council), nenásilná komunikace dle M. Rosenberga a Škola bez poražených dle T. Gordona. Trénování aktivního naslouchání.
- c) efektivní komunikace učitelů a rodičů (učitel – žák – rodič při konzultacích a triádách, učitel a rodiče při třídních schůzkách, kolegiální konzultace ve škole. Trénování vedení různých typů rozhovorů (reflektivní, podpůrný, mentorský aj.).
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára; Zuzana ŠALAMOUNOVÁ; Roman ŠVAŘÍČEK; Martin SEDLÁČEK; Martin MAJCÍK a Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 175 s. ISBN 978-80-210-9529-8. info
- ŠEĎOVÁ, Klára; Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- doporučená literatura
- PALENČÁROVÁ, Jana a Karel ŠEBESTA. Aktivní naslouchání při vyučování : rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 102 s. ISBN 8073671018. info
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- neurčeno
- Svoboda, J., & Jochmannová, L. (2015). Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton.
- Vybrané studie z časopisu Komenský: http://www.ped.muni.cz/komensky/predesle-rocniky
- ZIMMERMAN, Jack M. a Virginia COYLE. Cesta poradního kruhu: umění otevřené komunikace. V Praze: DharmaGaia, 2016. Nová éra. ISBN 978-80-7436-061-9.
- MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 135 s. ISBN 9788026201984. info
- CAZDEN, Courtney B. Classroom discourse : the language of teaching and learning. 2nd ed. Portsmouth: Heinemann, 2001, vi, 208. ISBN 0325003785. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
- Výukové metody
- trénink pedagogické komunikace, komunikační cvičení, výuková prezentace, sebereflexe, skupinová práce, skupinová diskuse, metoda komunikace v kruhu - Way of Council/poradní kruhy.
- Metody hodnocení
- Pro absolvování předmětu je třeba splnit:
Docházku:
Prezenční studium: max. 2 neúčasti (1 omluvená od lékaře); Kombinované studium probíhá výuka v blocích, povinná 100% účast.
Včasné odevzdání výstupů:
1.video vlastního komunikačního výstupu - individuální vystoupení studenta (trénink pedagogické komunikace) zaznamenané formou videonahrávky (nahrávka výkladu), jímž prokáže zvládnutí monologické komunikace - výklad. Studující poskytuje a přijímá písemnou zpětnou vazbu k realizovanému výkladu;
2. rejstřík pojmů - studující si vede rejstřík pojmů z povinné četby
3. reflexe dosažené kompetence -studující reflektuje průběžně písemně naplnění výstupů v předmětu.
Student vypracovává dílčí úkoly k vybraným tématům dle zadání vyučujícího (četba, skupinová práce, reflexe pedagogické komunikace v průběhu praxe apod.).
Hodnocení probíhá během skupinových setkání ve zkouškovém období, podmínkou přistoupení ke kolokviu je včasné odevzdání výstupů dle stanovených požadavků. - Informace učitele
- Prezenční forma studia probíhá ve 2 hodinových seminářích, každý týden.
Kombinovaná forma studia probíhá v rámci blokové výuky. Pro tyto bloky je uzpůsobena osnova předmětu. Bloková výuka je koncipována především s cílem trénovat komunikativní dovednosti studujících. Osvojování si znalostí probíhá samostudiem. Aktuální informace k výstupům ze semináře naleznete v učebních materiálech v isu. Pro předmět je zásadní interaktivní osnova.
Výuka je organizována jako trénink komunikačních dovedností, který se střídá se studiem literatury a samostudiem nebo skupinovou prací.
V rámci pedagogické komunikace v tématu: komunikace ve výchovných situacích bude zařazena metodická práce se sadou karet BEZRÁKOSKY, která pomáhá k řízení kázně ve školní třídě a rozvíjí komunikativní kompetence studentů učitelství.
Vypracované úkoly se odevzdávají v daných termínech v isu.
Pokud proběhne on-line výuka první informační lekce může být dle potřeb studentů nahrávána a umístěna do studijních materiálů konkrétní seminární skupiny, studenti budou na výuce o tomto kroku informováni.
Seminář navštěvují i učitelé/ky z praxe (základní školy státní, soukromé, alternativní aj.), kteří sdílí své zkušenosti v tematicky zaměřených workshopech. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2026/SZ6010/index.qwarp
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Ped3210 Educational Communication
!NOWANY(Ped1210)
- Ped3210 Educational Communication
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2026/Ped1210