Ps1ZK_VPS Vývojová psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2002
Rozsah
0/0/10. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Magda Nesnídalová
Předpoklady
Ps1ZK_UPS Úvod do psychologie
znalosti z úvodu do psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohloubení znalosti psychologických kategorií a širších útvarů osobnosti výkladem jejich vývojových principů, činitelů a změn v jednotlivých vývojových stádiích.
Osnova
  • Interakční teorie a humanistický model vývoje. Psychologická charakteristika novorozence, kojence a batolete. Duševní vývoj v průběhu předškolního věku. Charakteristika racionálně - kognitivních funkcí v období dětství a prepuberty. Imaginativně - emotivní složky osobnosti v dětství a prepubertě. Subjekt - objektová interakce s vnějšími podmínkami v období dětství a prepuberty. Důsledky organického poškození a duševní potíže v dětství. Charakteristika racionálně kognitivních procesů dospívajících. Imaginativně-emotivní útvary v období dospívání. Dynamika přizpůsobování dospívajících vnějším podmínkám. Některé adaptační problémy v dospívání, poruchy a nemoci. Důsledky obvyklých stylů výchovy u dětí a dospívajících. Principy optimálních výchovných přístupů.
Literatura
  • Čačka, O.: Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Doplněk, 2000., ISBN 80-7239-060-0
  • ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. 3. dopl. vyd. Tišnov: SURSUM, 1997, 156 s. ISBN 80-85799-03-0. info
  • ČAČKA, Otto. Přehled psychologie : obecné, dospívání a pracovní výkonnosti [Čačka,Ş1996]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 83 s. ISBN 80-210-0904-71. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007.