PsMK_NEPS Neuropsychology

Faculty of Education
Spring 2005
Extent and Intensity
0/0/8. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Renata Buganová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Neuropsychologie - předmět, vztah k psychologii a neurologii, koncepce neuropsychologie, problematika lokalizace psychických funkcí, asymetrie, neuropsychologie - výklad afázií, paměti, specifických vývojových poruch učení, základy vyšetření v neuropychologii, principy neuropsychologické rehabilitace
Syllabus (in Czech)
  • l. Předmět neuropsychologie. Vztah neuropsychologie a psychofyziologie. Neuropsychologie a neurologie. Vývoj neuropsychologie. 2. Filozofické a psychologické základy neuropsychologie. Problém lokalizace funkcí. Psychofyziologický problém. 3. Stavba a činnost nervového systému I. Neuron - stavba, funkce. Typy neuronů. Koncepce synapsí. 4. Stavba a činnost nervového systému II. Centrální nervový systém. Mícha. Mozkový kmen. Mozeček. Mezimozek. Velký mozek. 5. Funkční systémy velkého mozku. Levý a pravý mozek. Senzorické systémy. Základy elektrofyziologie NS. Elektroencefalografie. Evokované potenciály. 6. Problematika vědomí a bdění. Spánek, jeho průběh a poruchy. Neuropsychologie pozornosti. 7. Neuropsychologie a psychofyziologie emocí. Neuropsychologická problematika paměti. Lurijovo pojetí neuropsychologie paměti. 8. Neuropsychologie řeči. Neuropsycholingvistika. Porucha řeči. Afázie - pojem, klasifikace. 9. Vývojová dysfázie. Neuropsychologické pojetí vývojových poruch učení. 10. Neuropsychologické vyšetření. Lurijovo neurops. vyšetření - schéma Christensenové. Příklady dalších vyšetřovacích metod: minnesotský test, bostonský test, Halstead-Reitanova testová baterie a d. 11. Neuropsychologická rehabilitace. Rehabilitace jednotlivých psychických funkcí, zejména řeči. 12., 13., 14. Návštěva neuropsychologického pracoviště, event. logopedie se zaměřením na rehabilitaci afázií. 15. Perspektivy a možnosti neuropsychologie. Místo neuropsychologie ve speciální pedagogice. Test ze základů neuropsychologie.
Literature
  • Neuropsychologie. Edited by Petr Kulišťák. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 327 s., xi. ISBN 80-7178-554-7. info
  • Lidská mysl : ovládací centrum živého stroje. Edited by Susan Greenfield, Translated by Tomáš Kučera. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 1998, 192 s. ISBN 8071766240. info
  • Mozek a jeho duše. Edited by František Koukolík, Illustrated by Vladimír Renčín. 2. přeprac. vyd. Praha: Makropulos, 1997, 271 s. ISBN 80-86003-08-6. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: konzultace
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2006, Spring 2007.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2005/PsMK_NEPS