R2MK_VPx1 Výuková praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/1. 2 týdny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Ukončené bakalářské studium.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
•rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, •uvědomění si vlastních profesních potřeb a dosažení uznání v roli asistenta učitele a učitele, •propojení teoretických poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi, •prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, •kooperativní a individuální plánování a realizace výuky jazyka •vytvoření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
Osnova
  • •činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.) •vedení pedagogického deníku – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1 •náslechy, vlastní výuka
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. Oxford: Macmillan, 2005, viii, 215. ISBN 1405080043. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
Výukové metody
Praxe ve školách, hospitace, individuální reflexe
Metody hodnocení
1. Pět podrobných příprav z vlastních výstupů (harmonogram hodiny, povely učitele, vlastní poznámky a krátké zhodnocení vlastní práce a průběhu hodiny). 2. Tři zápisy z náslechů z výuky uvádějícího učitele. V zápisech uveťe postřehy týkající se organizace hodiny ze strany učitele, opravování žákovských chyb, používání učebních pomůcek udělování pokynů a výkladu, zapojení žáků. Nestačí jen popis programu v hodině. 3. Reflexe celé výukové práce (1,5 str.)
Navazující předměty
Informace učitele
K zápočtu předloží studenti kromě pedagogického deníku: 1. Vyplněný formulář na náslechy a výstupy, kde student stručně vyplní požadované údaje z praxe. Nutný je podpis cvičného učitele a razítko školy. 2. Hodnocení cvičného učitele (formulář). Veškeré informace k pedagogické praxi viz: http://www.ped.muni.cz/studium/bc-a-mgr-studium/pedagogicke-praxe/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015.