RJ2001 Didaktika ruštiny 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tatiana Savchenko (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2001/01: Pá 18. 2. 10:00–11:50 učebna 10, Pá 4. 3. 18:00–19:50 učebna 7, Pá 18. 3. 12:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 1. 4. 12:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 22. 4. 10:00–11:50 Virtuální místnost, Pá 6. 5. 14:00–15:50 Virtuální místnost, J. Krejčí
RJ2001/02: Pá 18. 2. 10:00–11:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 4. 3. 18:00–19:50 učebna 62, Pá 18. 3. 12:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 1. 4. 12:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 22. 4. 10:00–11:50 Virtuální místnost, Pá 6. 5. 14:00–15:50 Virtuální místnost, T. Savchenko
Předpoklady
Znalost ruštiny minimálně na úrovni B2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V rámci předmětu probíhá reflexe zkušeností z výuky na školách v návaznosti na Učitelskou praxi 2. Studenti si upevní dovednosti, získané v praktickém vyučování ruštiny, budou schopni analyzovat své vlastní aktivity a přístupy, procvičí si výukové strategie.
Studenti si upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků v návaznosti na komunikační cíle. V rámci mikrovýstupů si vyzkouší nové metody vyučování, různé typy cvičení.
Výstupy z učení
Po ukončení kurzu bude student schopen aplikovat získané teoretické znalosti z oblasti vyučování jazykových prostředků v návaznosti na komunikační cíle. Nezbytnou součástí je vypracování portfolia.
Osnova
  • 1. Komunikační kompetence. Jazykové prostředky a řečové dovednosti ve výuce RJ
  • 2. Reálie, kultura a dějiny ve výuce RJ na ZŠ.
  • 3. Typy a struktura vyučovacích hodin RJ.
  • 4. Typy cvičení v hodinách ruského jazyka.
  • 5.-6. Jazykové prostředky ve výuce ruštiny. Metodika vyučování lexika.
  • 7.-8. Metodika vyučování gramatiky
  • 9.-10. Metodika vyučování fonetiky.
  • 11.-12. Metodika vyučování grafiky a ortografie.
Literatura
    povinná literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia. 209 s. ISBN 8020012133. 2006. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. xviii, 267. ISBN 8024414252. 2006. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus. 250 stran. ISBN 8070411740. 2003. info
    doporučená literatura
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Ondřej HNÍK, Miroslav PAPÁČEK, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jiří VANÍČEK a Naďa VONDROVÁ. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. In Iva Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. s. 423-453. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. 2015. URL info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. 2013. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 299 s. ISBN 978-80-210-5709-8. 2011. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF. s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. 2007. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress. 196 s. ISBN 8023874829. 2001. info
Výukové metody
Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
Metody hodnocení
Ústní zápočet v ruském jazyce. Hodnotí se znalost teoretických základů vyučování jazykových prostředků a schopnost předložit konkrétní metodické postupy s použitím materiálů vypracovaného portfolia.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Studijní opory
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.