RJ2041 Didaktika ruského jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. v kombinovaném studiu 24 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2041/Kombi01: Pá 27. 9. 10:00–11:50 učebna 63, Pá 11. 10. 10:00–11:50 učebna 63, Pá 25. 10. 10:00–11:50 učebna 63, Pá 8. 11. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 22. 11. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 6. 12. 10:00–11:50 učebna 63, J. Krejčí
RJ2041/Prez01: Út 16:00–17:50 učebna 62, J. Krejčí
Předpoklady
Znalost RJ na úrovni B2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení studentů s teoretickými základy předmětu a vědního oboru Didaktika cizího jazyka s důrazem na specifika ruského jazyka v kontextu českého vzdělávacího systému. Dalším cílem je nastudování možností výběru a použití didaktických prostředků ve výuce RJ, praktický nácvik vypracování cvičení samostatně a pomocí AI.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
- ovládá teoretické znalosti a principy didaktiky ruštiny v systému českého školství;
- umí identifikovat jazykové jevy spojené s transferem a interferencí při osvojování více jazyků;
- rozumí významu vyučovací hodiny jako jednotky výukového procesu a je schopen navrhnout plán hodiny;
- je schopen vhodně zvolit cvičení s ohledem na cíle výuky;
- je schopen samostatně vypracovat cvičení a vhodně je integrovat do vyučovací hodiny;
- orientuje se v možnostech volby a použití různých typů didaktických prostředků.
Osnova
  • 1. Didaktika ruštiny – předmět, cíle, úkoly. Učitel, žák a kurikulum v kontextu výuky RJ na ZŠ. Cíle a očekávané výstupy výuky RJ na ZŠ. Tvorba výukových plánů (tematický, týdenní, plán VH).
  • 2. Vyučování, učení a osvojování cizího jazyka. Mezijazykový vliv. Způsoby prevence a redukce interferenčních projevu.
  • 3. Základní specifika vyučovacích hodin cizího jazyka. Principy stanovení cílů vyučovací hodiny. Cvičení jako prvek VH, jejich typologie, návaznost a propojenost, způsoby plnění a kontroly.
  • 4. Didaktické prostředky ve výuce ruského jazyka. České a zahraniční učebnicové soubory pro výuku ruského jazyka. Principy výběru učebnic.
  • 5. Vyhledávání a volba již existujících učebních materiálů, autentických audio/video materiálů a literárních textů pro výuku RJ na ZŠ.
  • 6. Tvorba vlastních výukových materiálů a způsoby jejich zprostředkování pro žáky. Pracovní listy (požadavky k vypracování a úpravě). Využití umělé inteligence (AI) v praxi učitele RJ.
Výukové metody
Přednáška, seminář, workshopy, projektové úkoly
Metody hodnocení
Písemný test na konci semestru + ústní kolokvium
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/RJ2041