RJ2BK_SYS1 Seminář ze syntaxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/1. 12. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2BK_SYS1/01: Pá 21. 9. 10:00–11:50 učebna 58, Pá 30. 11. 10:00–11:50 učebna 58, O. Truhlářová
Předpoklady
Ruština na úrovni B1-B2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je procvičení probíraného na přednáškách učiva. Student bude po absolvování kurzu schopen interpretovat syntaktické jevy současné ruštiny; porovnat skladbu jednoduché věty v ruštině a češtině; analyzovat syntaktické konstrukce; použít získané informace k správnému tvoření a překladu ruských vět.
Osnova
  • 1.Syntaktické jednotky. Shody a rozdíly mezi ruštinou a češtinou.
  • 2.Věta jednoduchá. Určování druhů vět dle komunikačního záměru.
  • 3.Rozbor věty holé a rozvité. Specifika ruských záporných vět.
  • 4.Hlavní větné členy: podmět a přísudek. Určování typů přísudků.
  • 5.Rozvíjející větné členy: přívlastek a přístavek. Použití přístavků v ruštině.
  • 6.Přímý a nepřímý předmět. Doplněk. Způsoby vyjádření. Překlad konstrukcí s doplňkem do češtiny.
  • 7.Příslovečné určení: klasifikace, způsoby vyjádření.
  • 8.Rozbor věty dvojčlenné a jednočlenné.
  • 9.Rozdíly v použití jednočlenných vět v ruštině v porovnání s češtinou.
  • 10.Rozbor vět s několikanásobnými větnými členy.
  • 11.Analýza vět s volně připojenými větnými členy, polovětnými konstrukcemi a vsuvkami.
  • 12. Shrnutí a opakování.
Literatura
    povinná literatura
  • ŽAŽA, Stanislav. Sintaksis russkogo jazyka v sopostavlenii s češskim (spolu s H.Flídrovou). Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 163 s. ISBN 80-244-1104-0. info
  • ROZENTAL', Ditmar El'jaševič, Irina Borisovna GOLUB a Margarita Aleksejevna TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. 8-e izd. Moskva: Ajris-press, 2006, 443 s. ISBN 5811218524. info
    doporučená literatura
  • CHIMIK, V.V. Praktičeskij sintaksis russkégé jazyka. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2010.
  • JEGOROVA, A. F. Trudnyje slučai russkoj grammatiki : sbornik upražnenij po russkomu jazyku kak inostrannomu. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2008, 100 s. ISBN 9785865474739. info
  • ZOLOTOVA, Galina Aleksandrovna, Nadežda Konstantinovna ONIPENKO a Marina Jur‘jevna SIDOROVA. Kommunikativnaja grammatika russkogo jazyka. Moskva: Institut russkogo jazyka im. V.V. Vinogradova, 2004, 540 s. ISBN 5887440503. info
  • VALGINA, Nina Sergejevna. Aktivnyje processy v sovremennom russkom jazyke. Moskva: Logos, 2003, 302 s. ISBN 5940100929. info
  • Russkij jazyk : enciklopedija. Edited by Jurij Nikolajevič Karaulov. Moskva: Bol'šaja rossijskaja enciklopedija, 2003, 703 s. ISBN 5710774308. info
  • VALGINA, N.S. Sovremennyj russkij jazyk. Šesté. Moskva: Logos, 2001. info
    neurčeno
  • DOLEŽELOVÁ, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 159 s. ISBN 978-80-210-6232-0. info
Výukové metody
Plnění domácích úkolů; teoretická příprava; syntaktická cvičení; čtení a poslech ruských textů, překladová cvičení.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
1. průběžné plnění zadávaných úkolů na základě osvojené teoretické látky a odborné terminologie;
2. zvládnutí písemné zápočtové práce z probrané látky.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Studijní opory v IS
Dril "Syntaktická terminologie"
https://is.muni.cz/auth/dril/index?akce=subscription;oblast_id=181;ucebnice_id=28162
Odpovědník „Typy přísudků“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/RJ2BK_SYP1/odp/Typy_prisudku.qref
Odpovědník „Určování větných členů“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/RJ2BK_SYP1/odp/Urcovani_vetnych_clenu.qref
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.