RJ2RC_SYS1 Seminář ze syntaxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 12 hodin kontaktní výuky. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalost ruštiny na úrovni B2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení a procvičení získaných vědomostí a dovedností v předmětu syntax 1; zdokonalení jazykové kompetence studentů. Kromě toho pozornost bude věnována komparativním aspektům ruského a českého jazyka ze syntaktického hlediska.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen interpretovat syntaktické jevy současné ruštiny; porovnat skladbu jednoduché věty v ruštině a češtině; použít získané informace k správnému tvoření a překladu ruských vět.
Osnova
  • 1.Syntaktické jednotky a jejich identifikace.
  • 2.Určování syntaktických vztahů v ruském textu.
  • 3.Klasifikace jednoduché věty.
  • 4.Analýza větného základů. Porovnání s češtinou.
  • 5.Způsoby vyjádření podmětu a přísudku. Typy přísudků.
  • 6.Určování předmětu, přívlastku, přístavku a doplňku.
  • 7.Příslovečné určení. Způsoby vyjádření příslovečného určení v ruštině.
  • 8.Rozbor věty dvojčlenné a jednočlenné.
  • 9.Jednočlenné věty: s určitým podmětem, s neurčitým podmětem, se všeobecným podmětem.
  • 10.Jednočlenné věty: bezpodmětné. Věty nominativní. Věty neúplné.
  • 11.Rozbor vět s několikanásobnými větnými členy.
  • 12.Analýza vět s volně připojenými větnými členy, polovětnými konstrukcemi a vsuvkami.
Literatura
    doporučená literatura
  • Gribanskaja, Je. Sintaksis i punktuacija. Kontrolnyje i proveročnyje raboty po russkomu jazyku.Moskva: Vysšaja škola, 2007. 256 s. ISBN 5-377-00102-(978-5-377-00102-7)
  • ROZENTAL', Ditmar El'jaševič, Irina Borisovna GOLUB a Margarita Aleksejevna TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. 8-e izd. Moskva: Ajris-press, 2006, 443 s. ISBN 5811218524. info
  • ZOLOTOVA, Galina Aleksandrovna, Nadežda Konstantinovna ONIPENKO a Marina Jur‘jevna SIDOROVA. Kommunikativnaja grammatika russkogo jazyka. Moskva: Institut russkogo jazyka im. V.V. Vinogradova, 2004, 540 s. ISBN 5887440503. info
  • VALGINA, Nina Sergejevna. Aktivnyje processy v sovremennom russkom jazyke. Moskva: Logos, 2003, 302 s. ISBN 5940100929. info
  • Russkij jazyk : enciklopedija. Edited by Jurij Nikolajevič Karaulov. Moskva: Bol'šaja rossijskaja enciklopedija, 2003, 703 s. ISBN 5710774308. info
  • Sovremennyj russkij jazyk :fonetika, leksikologija, slovoobrazovanije, morfologija, sintaksis. Edited by Lev Aleksejevič Novikov. 2. izd., ispravlennoje i dop. Sankt-Peterburg: Lan', 1999, 854 s. ISBN 5-8114-0128-0. info
  • MRÁZEK, Roman. Sravnitel'nyj sintaksis slavjanskich literaturnych jazykov : ischodnyje struktury prostogo predloženija. Vyd. 1. V Brně: Univerzita J.E. Purkyně, 1990, 149 s. ISBN 8021002042. URL info
Výukové metody
Teoretická příprava, syntaktická cvičení, překlady z češtiny do ruštiny, skupinová práce.
Metody hodnocení
Podmínky pro udělení zápočtu:
1) plnění domácích úkolů;
2) zvládnutí závěrečné písemné práce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Doporučuji pravidelnou přípravu na hodinu. V bezkontaktních výukových hodinach studenti plní samostatně úkoly, především rozbory vět a procvičování větných konstrukcí.
Studijní opory v IS
Dril "Syntaktická terminologie"
https://is.muni.cz/auth/dril/index?akce=subscription;oblast_id=181;ucebnice_id=28162
Odpovědník „Osložnennyje predloženija“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/R2MK_SYP1/odp/Osloznennyje_predlozenija.qref
Odpovědník „Rabota s textom“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/R2MK_SYP1/odp/Rabota_s_textom.qref
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.