RJ5_SY1 Syntax 1

Faculty of Education
Spring 2004
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Halina Cvrková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jarmila Krystýnková, CSc.
Department of Russian Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Iveta Nováková
Timetable
Tue 12:50–13:35 učebna 62
Prerequisites (in Czech)
RJ5_MO3 Morphology III. - Seminar
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je osvojení syntaktické stavby spisovné ruštiny v porovnávacím plánu rusko - českém. Důraz je kladen na osvojení modelů jednoduché věty dvojčlenné i jednočlenné.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Syntax jako část gramatiky. Předmět syntaxe. 2. Syntaktické jednotky a jejich vztahy ve větě. 3. Věta jednoduchá a souvětí. 4. Věta jednočlenná a dvojčlenná. 5. Věta holá a rozvitá. 6. Hlavní a vedlejší větné členy. 7. Vyjádření podmětu. 8. Použití osobních zájmen v podmětu. 9. Vyjádření přísudku, shodný slovesný přísudek. 10. Neshodný slovesný přísudek. 11. Složený jmenný přísudek. 12. Přísudek jmenný se sponou a bez spony. 13. Složený přísudek jmenný, sponové sloveso. 14. Složený slovesný přísudek.
Literature
  • ADAMEC, P. Sbírka cvičení z ruské skladby. Praha: SPN: 1962. 192 s. 17-222-62.
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška
Language of instruction
Russian
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2006, Spring 2007.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2004/RJ5_SY1