ROMKC_PVOC Pedagogika volného času 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
6/0/0. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Předmět je určen studentům celoživotního vzdělávání, oboru Asistent 1. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění zadaných úkolů vymezených sylabem a úspěšné složení zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Pedagogika volného času se zabývý teoretickými i praktickými otázkami výchovy ve volném čase.
Na konci předmětu budou studenti:
- znát základní pojmy oboru a historické výchovné koncepce v oblasti volného času (na základě studia primárních pramenů).
- schopni projektovat vlastní koncepce, kurzy, tábory s využitím specifických metod (her) apod.
Osnova
  • Témata přednášek, okruhy ke zkoušce:
  • 1. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času.
  • 2. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných.
  • 3. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase.
  • 4. Rodina a výchova dětí ve volném čase.
  • 5. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině.Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase.
  • 6. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase (např. Jezuité, J. J. Pestalozzi, G. Bosco).
  • 7. Výchovný systém E. T. Setona, R. S. S. Baden Powella, K. Hahna, A. B. Svojsíka, Jaroslava Foglara (celkové zhodnocení jejich pedagogického přínosu). Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži. (Analyzujte výchovný systém autorů na základě samostudia (četby) jejich díla. Předpokládá se znalost minimálně pěti děl.)
  • 8. Vznik a význam organizované činnosti ve volném čase (YMCA, YWCA, Sokol, skauting, Liga lesní moudrosti, Česká tábornická unie atd.).
  • 9. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění. Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílů her v jednotlivých vývojových etapách dějiny pedagogiky.
  • 10. Hra v pedagogických koncepcích některých představitelů (Platón, Aristoteles, Quintilianus, J. A. Komenský atd.) a využití hry v modelech alternativního vzdělávání.
  • 11. Jak tvořit a obměňovat hry. Hry rozvíjející myšlenkové operace, především divergentní či laterální myšlení. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže.
  • 12. Tzv. hry dlouhodobé (např. celotáborové, celoroční) při práci se stálými kolektivy. Práce s literárními předlohami a jejich přeměna v motivační kostru her. Hra v pojetí globální výchovy, tzv. hry simulační a hry ekologické, výchova k trvale udržitelnému životu, hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů v přírodě a na celém světě.
  • 13. Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR. Stručný historický přehled a zhodnocení organizované činnosti po roce 1948.
  • 14. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích.
  • 15. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.) Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické, apod.
  • 16. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
  • 17. Právní předpisy, zákony, vyhlášky a normy při práci s dětmi a mládeží a při pořádání rozličných akcí. Bezpečností předpisy, Hygienické směrnice, Lesní zákon atd.
  • 18. K. Hahn a pedagogika zážitku, koncepce prožitkové terapie.
  • 19. Význam zážitku pro výchovu ve volném čase. Emoční prožívání z hlediska ontogeneze, subjektivní a objektivní nebezpečí při výchově zážitkem, zážitková terapie, význam pro primární sociální prevenci.
  • 20. Volnočasové aktivity a prevence sociálně patologických jevů. Význam volného času v prevenci primární, sekundární a terciární.
Literatura
  • PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
  • NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Online. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 119 s. ISBN 80-7315-012-3. [citováno 2024-04-24] info
  • NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství. Online. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. [citováno 2024-04-24] info
  • PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogiky zážitku. Brno : MU, 1992.
  • VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. Online. 1. vyd. Brno: Paido, 1995. 176 s. ISBN 80-901737-9-9. [citováno 2024-04-24] info
  • Časopis Vychovávatež. Bratislava : Educatio. ISSN 0139-6919.
  • Časopis Gymnasion. Praha : Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. Online info
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. Online info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 223 s. ISBN 80-7178-235-1. [citováno 2024-04-24] info
  • ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. Online. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1998. 363 s. ISBN 80-86061-16-7. [citováno 2024-04-24] info
  • CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Online. Liberec: Skauting, 1997. 301 s. ISBN 80-85421-18-6. [citováno 2024-04-24] info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež.. Online. 2. vyd. Praha: Portál, 1995. 174 s. ISBN 80-7178-042-1. [citováno 2024-04-24] info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Online. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992. 193 s. ISBN 80-85194-52-X. [citováno 2024-04-24] info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Online. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. [citováno 2024-04-24] info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. Online. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1991. 178 stran. ISBN 8020401881. [citováno 2024-04-24] info
  • BAKALÁŘ, Eduard a Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Online. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto, 1987. 194 s. : i. [citováno 2024-04-24] info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her.. Online. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987. 629 stran. [citováno 2024-04-24] info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her.. Online. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986. 573 s. [citováno 2024-04-24] info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Online. Praha: Mladá fronta, 1980, [citováno 2024-04-24] info
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Online. Praha: Panorama, 1978, [citováno 2024-04-24] info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. Online. 1. vyd. Praha: Práce, 1978. 208 s. [citováno 2024-04-24] URL info
  • BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Online. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976. 194 stran. [citováno 2024-04-24] URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Online. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973. 242 s. [citováno 2024-04-24] URL info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Online. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971. 226 s. [citováno 2024-04-24] info
  • ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Online. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969. 264 s. [citováno 2024-04-24] URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Online. Praha: Mladá fronta, 1968. 246 s. [citováno 2024-04-24] URL info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška.
Ukončení: zkouška.
Požadavek pro připuštění ke zkoušce: odevzdání seminární práce na téma
1. Návrh vlastní koncepce volnočasového zařízení, které není a chybí na trhu (poslání, organizace, zabezpečení, zajištění, personální obsazení, metody práce atd.).
2. Zpracování min. 3denního pobytu s dětmi (tábora) organizace, zabezpečení, program (stěžejní důraz na podrobné rozplánování pobytu, jednotlivých aktivit a her, metod práce s dětmi, celotáborové motivace; dále pedagogické, organizační a materiální zabezpečení).
Rozsah sem. práce min. 4 strany A4, písmo 12.
Informace učitele
E-learningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=752
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013.