RV2BP_2SM Somatologie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miloslava Marková
Rozvrh
Po 7:00–7:45 budova E - učebna 26
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmětem studia je lidský organismus studovaný z pohledu složité, hierarchicky uspořádané a regulované živé soustavy, která existuje v konkrétním prostředí, jehož je zákonitou součástí jež ji ovlivňuje. Programovým cílem předmětu je: induktivně - deduktivními metodami získávat komplexnější představy o charakteru jednotlivých soustav regulujících lidské tělo a udržujících jeho dynamickou homeostázu. Pochopit principy společné koordinované účasti tří hlavních regulačních soustav, tj. soustavy humorální, nervové a imunitní. Poznat nejčastější poruchy ve stuktuře a funkci těchto regulačních soustav a v principu pochopit důsledky těchto poruch pro způsob života a výkonnost lidského jedince v období mladšího a staršího školního věku.
Osnova
  • Základy biokybernetiky, charakteristika složitých hierarchicky uspořádaných živých soustav a obecný charakter mechanizmů uplatňujících se v jejich regulaci. Tři hlavní soustavy regulující lidský organismus. Obecná charakteristika vzájemné koordinace těchto soustav. Hypotalamo - hypofyzární systém, charakteristika. Adenohypofýza a neurohypofýza, struktura, funkce, nejčastější poruchy. Glandula thyreoidea, gll.parathyreoid., gll.suprarenales - nejčastější poruchy. Žlázy pohlavní a jejich hormony, puberta, menstruační cyklus. Pankreas. Diabetes mellitus juvenilis - žák diabetik ve třídě. Regulace tlaku krevního, vodního a minerálního metabolizmu. Biorytmy - charakteristika. Biorytmy jako atribut živých soustav ve všech úrovních jejich organizace. Okruh: sítnice - hypotalamus - epifýza - hypotalamus - hypofýza - buňky lidského těla. Melanocyty, melatonin, biologické centrální hodiny savců. Biorytmy v lékařství a v pedagogické praxi. Přehled smyslů člověka. Nervová soustava - obecná struktura a funkce, neuron, synapse, mediátory. Reflexy, r.oblouk, automatismy a instinkty. 1. a 2.signální soustava. Mícha, nejčastější poruchy pohybového aparátu. Vegetativní nervová soustava. Limbický systém. Střídání bdění a útlumu v jednotlivých oblastech CNS.EEG. Spánek, fáze spánku a poruchy spánku u školáka. Abstraktní myšlení, paměť, proces učení. Imunitní systém - struktura, funkce. Biologická podstata alergií a anafylaxe. Nejčastější imunodeficientní stavy, chronický únavový syndrom. Školní problémy dítěte s defektem v imunitním systému. Biologická podstata stresu, stresory dítěte školního věku. Stresované dítě a škola.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.