RV2BP_4EKO Ekologie ve výchově ke zdraví

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (cvičící), PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (pomocník)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RV2BP_4EKO/01: každou sudou středu 8:25–11:55 učebna 27, D. Křivánková
RV2BP_4EKO/02: každou lichou středu 8:25–11:55 učebna 27, D. Křivánková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přispět k pochopení výhod konzumace biopotravin nejenom pro člověka, ale i pro krajinu a ŽP. Pochopení kladů pestrosti a sezónnosti lokální stravy. A také jak naše stravovací návyky ovlivňují zpětně způsob využívání orné půdy v krajině (pole x zahrady). Obecně, jak stav životního prostředí ovlivňuje lidské zdraví a jak současný životní styl ovlivňuje životní prostředí.
Osnova
  • 1) Co jsou biopotraviny, jak je poznáme, místo původu, ekologická stopa, Lokální produkt, značka Regionální výrobek. (Solární elektrárny x biopalivo x chléb.) 2) Klady a zápory fastfoodů, skrytá nebezpečí, greenwashing. 3) Jaký vliv na naše zdraví mají globální změny klimatu a jak my ovlivňujeme jejich rychlost. 4) Krůčky k odpovědnějšímu spotřebitelství, zdravé nakupování. 5) Co nového kolem GMO? GM plodiny – hrozba nebo příležitost? 6) Biomaso a různé alternativní stravovací styly. 7) Méně známé druhy ovoce a zeleniny, jídlo z blízka, možnosti samozásobitelství ve městě (jedlý balkón) 8) Zázrak jménem čistá voda. Jak s vodou zacházíme. 9) Chemická domácnost. Desatero domácí ekologie. Toxiny v životním prostředí. 10) Co najdeme v potravinách? (Zdraví podporující x zdraví škodlivé látky.) 11) Zahradní terapie a možnosti jejího využití pro různé cílové skupiny. 12) Plané rostliny, jedlé plevele a jejich vzrůstající význam pro zdravou výživu, energie klíčících rostlin. 13) Léčivé rostliny a jejich znovuobjevený význam v současné době (exkurze na Kraví horu).
Literatura
    doporučená literatura
  • MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • MÁCHAL, Aleš a Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
Výukové metody
Cyklus přednášek a diskusí na jednotlivá ekologická témata, práce na seminárním úkolu.
Metody hodnocení
Student prezentuje a obhájí seminární práci na vybrané téma (student si vybírá z celkové databáze 20 témat).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.