RV2BP_4OC Ontogeneze člověka

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Rozvrh
St 16:10–16:55 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvováním tohoto předmětu student -- pochopí a bude schopen vysvětlit zákonitosti procesů fylogeneze organizmů, včetně člověka -- dokáže názorně vysvětlit průběh jednotlivých fází lidské ontogeneze -- porozumí a v diskusi dokáže přiblížit zákony vývoje a růstu člověka -- bude schopen žáky ve třídě upozorňovat na mechanizmy poškozující lidské zdraví (mutageny, teratogeny, karcinogeny) -- je schopen vysvětlit problematiku adaptability a variability lidských struktur biologických (fyzických, behaviorálních a sociokulturních) v minulosti i v přítomnosti.
Osnova
  • 1. Pojmy fylogeneze/ontogeneze, základní zákonitosti uplatňující se ve vývoji Homo sapiens recens (dále jen H.s.) a v ontogenezi jednotlivce. Biogenetický zákon Ernesta Haeckela. Průřez fylogenezí H.s. – I. 2. Fylogeneze H.s. – II., mechanizmy uplatňující se ve vzniku a vývoji druhů. 3. Fáze ontogeneze H.s. – přehled, stručné charakteristiky. Plemena, Rasy, rasismus. 4. Období prenatální (gametogeneze, blastogeneze, organogeneze, oplození, preembryo, embryo). 5. Embryopatie. Mutageny, teratogeny, karcinogeny. 6. Období prenatální (fetus, fetopatie). 7. Období perinatální. Porod. 8. Novorozenec – charakteristika n. zralý, nezralý, donošený, nedonošený. 9. Období kojenecké, o. batolete. 10. mladší šk. věk. 11. Starší šk. Věk. 12. puberta. Adolescence.
Literatura
  • KAPRAS, Jan, Jiří VYMLÁTIL a Eva TOPINKOVÁ. Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 2, Vývoj a růst člověka (Obsaž.) : Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 1, Základy genetiky. info
  • VOKURKA, Martin a Jan HUGO. Praktický slovník medicíny. 7., rozš. vyd. Praha: Maxdorf, 2004, xv, 490. ISBN 8073450097. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
  • HAVLÍČKOVÁ, Ladislava. Biologie dítěte : rané fáze lidské ontogenéze. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 93 s. ISBN 8071846449. info
  • Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 311 s., ba. ISBN 80-201-0063-6. info
  • Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 271 s., ba. ISBN 80-201-0026-1. info
Výukové metody
Cyklus teoretických přednášek. Slovní přednášky jsou doplněné vybranými ukázkami z odborných videoprogramů Téma každé přednášky i s doporučenou literaturou bude zadáno s týdenním předstihem. V závěru každé přednášky proběhne její rekapitulace formou diskuse o nových pojmech a souvislostech, které byly studentům v průběhu příslušné přednášky prezentovány a vysvětlovány.
Metody hodnocení
Závěr celého kurzu tvoří ústní zkouška, v průběhu které student odpovídá a vysvětluje dvě teoretické otázky z lidské ontogeneze a fylogeneze, které si vylosuje z celkem 60 dvouotázek v databázi.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/whealthedu/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013.