RV2BP_4OCC Cvičení k ontogenezi člověka

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martina Martínková, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RV2BP_4OCC/01: Út 14:20–16:00 učebna 24, J. Reissmannová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V průběhu absolvování tohoto předmětu -- student pochopí a bude schopen vysvětlit zákony růstu a vývoje lidského těla a vysvětlit je na příkladech, které sám vybere, -- na názorných příkladech vysvětlit Biogenetické Haeckelovo pravidlo, pojmy rudiment a atavizmus, -- dokáže žáky motivovat k ochraně a podpoře zdraví – vysvětlí škodlivou podstatu mutagenů, teratogenů a karcinogenů, zejména pro dívky a těhotné ženy, -- dokáže žákům odborně vysvětlit nebezpečí patologických závislostí -- přiblíží žákům princip práce v prenatálních poradnách a význam a podstatu asistované reprodukce v současné době.
Osnova
  • 1. Fylogeneze H. s. I. - hominizace, sapientace, rudimenty, atavizmy - sestavování komparativních schémat různých vývojových stupňů, diskuse. 2. Fylogeneze H. s. II. - sestavování komparativních schémat různých vývojových stupňů, diskuse. 3. Oplození a prenatální vývoj člověka - výukový videopořad s doplňkovým výkladem. 4. Oplození a prenatální vývoj člověka - výukový videopořad s doplňkovým výkladem – dokončení pořadu, diskuse. 5. Oplození - modelový pokus. 6. Porod - výukový videopořad s doplňkovým výkladem, vyšetřování těhotných, základy prenatální diagnostiky. 7. Děti ze zkumavky, videopořady s výkladem a diskusí. Ukázky z teratologie - demonstrace. 8. Somatometrie. Sekulární trend a akcelerace. 9. Cranium - neuro a viscerocranium. 10. Cranium - sutury, předčasné srůstání švů, meningo – encefalokéle. 11. Lebka embrya, fetu, l. novorozence l. dospělého, určení stáří dle lebky, pohlavní rozdíly. 12. Pánevní pletenec, pohlavní rozdíly. 13. Páteř člověka v průběhu jeho ontogeneze. 14. Nabídka moderních výchovně-vzdělávacích programů o problematice fylogeneze a ontogeneze člověka.
Literatura
  • KAPRAS, Jan, Jiří VYMLÁTIL a Eva TOPINKOVÁ. Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 2, Vývoj a růst člověka (Obsaž.) : Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 1, Základy genetiky. info
  • KAPRAS, Jan, Jiří VYMLÁTIL a Eva TOPINKOVÁ. Vývoj a růst člověka (Obsaž.) : Biologie člověka pro bakalářské studium na lékařských fakultách. info
  • HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Tomáš MRÁČEK a Jitka REISSMANNOVÁ. PRAKTICKÁ CVIČENÍ ZE SOMATOLOGIE - protokoly část I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. 120 s. skripta. ISBN 80-210-4216-8. 2006. info
  • VOKURKA, Martin a Jan HUGO. Praktický slovník medicíny. 7., rozš. vyd. Praha: Maxdorf. xv, 490. ISBN 8073450097. 2004. info
  • ROKYTA, Richard, Dana MAREŠOVÁ a Zuzana TURKOVÁ. Učebnice somatologie I. a II. Vyd. 2. Praha: Eurolex Bohemia. 264 s. ISBN 8086432491. 2003. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 269 s. ISBN 8071848670. 2002. info
  • DYLEVSKÝ, Ivan, Rastislav DRUGA a Olga MRÁZKOVÁ. Funkční anatomie člověka. 1. vyd. Praha: Grada. 664 s. ISBN 8071696811. 2000. info
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie :[učebnice pro zdravotnické školy a bakalářské studium]. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Olomouc: Epava. 480 s. ISBN 80-86297-05-5. 2000. info
  • HAVLÍČKOVÁ, Ladislava. Biologie dítěte : rané fáze lidské ontogenéze. 1. vyd. Praha: Karolinum. 93 s. ISBN 8071846449. 1998. info
  • SCHREIBER, Michal. Funkční somatologie. Vyd. 1. Jinočany: H & H. 467 s. ISBN 80-86022-28-5. 1998. info
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Funkční anatomie pohybového systému. 1. vyd. Praha: Karolinum. 170 s. ISBN 8071842230. 1996. info
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava. 429 s. ISBN 80-901667-0-9. 1995. info
  • Člověk. Edited by Jan Beneš - Adolf Absolon - Milan Kopřiva, Illustrated by Jiří Bě. První vydání. Praha: Mladá fronta. 342 stran. ISBN 8020404600. 1994. info
Výukové metody
V praktických cvičeních jsou probírány jednotlivé fáze ontogeneze a fylogeneze člověka. Zvláštní důraz je kladen na období prenatální a na období raného dětství. Studenti jsou upozorňování na specifická zdravotní rizika, která se v jednotlivých fázích ontogeneze člověka (dítěte) vyskytují. Výuka je doplněna četnými vybranými ukázkami z odborných videoprogramů z prenatálních poraden, zejména z center asistované reprodukce. Zařazeny jsou dva modelové pokusy.
Metody hodnocení
Zápočet. V závěru cyklu student vyplňuje písemný test skládající se z 50 otázek. Dosažení 35 otázek znamená úspěšné složení testu.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/whealthedu/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013.