PdF:RV2BP_5GEC Genetika 1 - cvičení - Informace o předmětu
RV2BP_5GEC Cvičení z genetiky 1
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miloslava Marková - Rozvrh
- Út 9:45–11:25 učebna 27, Čt 8:50–10:30 učebna 27
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství rodinné výchovy a výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- V praktických cvičeních předmětu si studenti ověří, prohloubí a dále zafixují poznatky o obecných principech dědičnosti a proměnlivosti živých soustav. Posluchači zde budou samostatně pracovat s genetickým materiálem, uvidí a budou hodnotit preparáty lidských chromozomů, budou sestavovat a hodnotit karyotypy fyziologické i patologické a diskutovat o příčinách a důsledcích chromozomálních aberací. Na vybraných příkladech řešených na cvičeních pochopí posluchači statistický charakter Mendelových zákonů a význam pravděpodobných dějů v dědičnosti jedince i populace. Zdůrazněna jsou specifika dědičnosti vlastností člověka, problematika lidského genomu, metody používané v lidské genetice – m. genealogická, m. studia dvojčat, statistické metody v lidské genetice a v genetice populací. Programový cíl: Praktická cvičení navazují na přednášky. Jejich účelem je rozšířit a zafixovat teoretické vědomosti, které studenti získali na přednáškách. Samostatné plnění některých vybraných úkolů má studentům pomoci pochopit význam podílu dědičné determinace vlastností lidského jedince, zvláště pak význam dědičné složky pro výchovnou práci s heterogenní populací dětí, studenti se mají naučit nepřehlížet problematiku otázky zděděných vad a nemocí a v neposlední řadě má předmět studentům ukázat na nutnost globální výchovy. Studenti v předmětu získají novou, konkrétní představu o významu a funkci vychovatele, asistenta učitele v integrované třídě.
- Osnova
- 1. Opakování látky ze studia genetiky na střední škole. 2. Základní genetické pojmy - procvičování na magnetické tabuli. 3. Struktura eukaryontních chromozomů - I. videopořad. 4. Struktura eukaryontních chromozomů – II. mikroskopické preparáty chromozomů ženy a muže. 5. Chromozomální aberace u člověka: video, mikroskopické preparáty chromozomálních aberací. 6. Sestavování karyotypů a jejich vyhodnocení. 7. Mendelovy zákony – I.: modelové příklady dědičnosti AD, AR. 8. Mendelovy zákony – II.: modelové příklady dědičnosti GR, GD, odchylky od Mendelovských pravidel, genové interakce. 9. Vazba genů, síla vazby, principy konstrukce chromozomálních map, tříbodový test. 10. Populační genetika: početní příklady, příklady fixace a vytěsnění alel – mutace a selekční tlak. 11. Genealogie – příklady. 12. Koeficient příbuznosti, nebezpečí plynoucí z příbuzenských sňatků – příklady. 13. Dědičnost kvantitativních znaku u člověka – příklady.
- Literatura
- KING, Robert C., William D. STANSFIELD a Pamela Khipple MULLIGAN. A dictionary of genetics. 7th ed. New York: Oxford University Press, 2006, x, 596. ISBN 0195307615. URL info
- KOČÁREK, Eduard. Genetika : obecná genetika a cytogenetika, molekulární biologie, biotechnologie, genomika. 1. vyd. Praha: Scientia, 2004, 211 s. ISBN 8071833266. info
- NUSSBAUM, Robert L., Roderick R. MCINNES, Huntington F. WILLARD, James THOMPSON a Margaret Wilson THOMPSON. Klinická genetika : Thompson & Thompson. Translated by Petr Goetz. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 426, lix. ISBN 8072544756. info
- Geny a osobnost :biologické základy psychiky člověka. Edited by Dean Hamer - Peter Copeland - Vlastimil Blecha - Ondřej Prcín - Klá. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 250 s. ISBN 80-7178-779-5. info
- ROSYPAL, Stanislav, Jiří DOŠKAŘ, Roman PANTŮČEK, Jana KAILEROVÁ, Jiřina RELICHOVÁ, Vladislava RŮŽIČKOVÁ, Jan ŠMARDA, Jan ŠMARDA a Jiří ŠTĚPÁN. TERMINOLOGIE MOLEKULÁRNÍ BIOLOGIE. České odborné termíny, definice a anglické ekvivalenty. První vydání. Brno: Vydavatel Prof. RNDr. Stanislav Rosypal, DrSc. Vodova 80, 612 00 Brno, 2001, 300 s. ISBN 80-902562-3-6. URL info
- NEČAS, Oldřich, Augustin SVOBODA, Milan HEJTMÁNEK, Roman JANISCH, Miroslav ČERVINKA, Karel LENHART a Zdeněk KOLÁŘ. Obecná biologie pro lékařské fakulty. 3. přepracované, v H+H 1. Jinočany: H+H, 2000, 554 s. ISBN 80-86022-46-3. info
- NEČÁSEK, Jan. Genetika. 2. vyd. Praha: Scientia, 1997, 112 s. ISBN 80-7183-085-2. info
- HEJTMÁNEK, Milan. Cvičení z biologie. 2. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 200, xiii. ISBN 80-210-0179-8. info
- THOMPSON, James S. a Margaret W. THOMPSONOVÁ. Klinická genetika : Genetics in medicine (Orig.). Translated by Viliam Izakovič. 1. vyd. Martin: Vydavateľstvo Osveta, 1988, 437 s. info
- HAVELKOVÁ, Marie. Pravděpodobnost a její význam v dědičnosti. 3. přeprac. vyd. Brno: Univerzita J.E.Purkyně, 1988, 39 s. info
- NEČÁSEK, Jan a Ivo CETL. Obecná genetika. 2. vyd. Praha: SPN, 1984, 565 s. URL info
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/RV2BP_5GEC