RV2BP_5GEC Cvičení z genetiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (cvičící)
MUDr. Pavel Menšík (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RV2BP_5GEC/01: Čt 10:40–12:20 učebna 27
RV2BP_5GEC/02: St 10:40–12:20 učebna 27
Předpoklady
RV2BP_4OC Ontogeneze člověka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování praktických cvičení -- bude student schopen řešit modelové příklady z genetiky eukaryontních organizmů -- bude student schopen řešit modelové příklady z genetiky populací -- dokáže sestavit a vyhodnotit lidský karyotyp -- dokáže identifikovat a popsat typy nejčastějších chromozomálních aberací -- je schopen vysvětlit mechanizmy vzniku chromozomálních a geonomových mutací.
Osnova
  • 1. Opakování látky ze studia genetiky na střední škole. 2. Základní genetické pojmy - procvičování na magnetické tabuli. 3. Struktura eukaryontních chromozomů - I. videopořad. 4. Struktura eukaryontních chromozomů – II. mikroskopické preparáty chromozomů ženy a muže. 5. Chromozomální aberace u člověka: video, mikroskopické preparáty chromozomálních aberací. 6. Sestavování karyotypů a jejich vyhodnocení. 7. Mendelovy zákony – I.: modelové příklady dědičnosti AD, AR. 8. Mendelovy zákony – II.: modelové příklady dědičnosti GR, GD, odchylky od Mendelovských pravidel, genové interakce. 9. Vazba genů, síla vazby, principy konstrukce chromozomálních map, tříbodový test. 10. Populační genetika: početní příklady, příklady fixace a vytěsnění alel – mutace a selekční tlak. 11. Genealogie – příklady. 12. Koeficient příbuznosti, nebezpečí plynoucí z příbuzenských sňatků – příklady. 13. Dědičnost kvantitativních znaku u člověka – příklady.
Literatura
  • KING, Robert C., William D. STANSFIELD a Pamela Khipple MULLIGAN. A dictionary of genetics. 7th ed. New York: Oxford University Press, 2006, x, 596. ISBN 0195307615. URL info
  • KOČÁREK, Eduard. Genetika : obecná genetika a cytogenetika, molekulární biologie, biotechnologie, genomika. 1. vyd. Praha: Scientia, 2004, 211 s. ISBN 8071833266. info
  • NUSSBAUM, Robert L., Roderick R. MCINNES, Huntington F. WILLARD, James THOMPSON a Margaret Wilson THOMPSON. Klinická genetika : Thompson & Thompson. Translated by Petr Goetz. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 426, lix. ISBN 8072544756. info
  • Geny a osobnost :biologické základy psychiky člověka. Edited by Dean Hamer - Peter Copeland - Vlastimil Blecha - Ondřej Prcín - Klá. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 250 s. ISBN 80-7178-779-5. info
  • ROSYPAL, Stanislav, Jiří DOŠKAŘ, Roman PANTŮČEK, Jana KAILEROVÁ, Jiřina RELICHOVÁ, Vladislava RŮŽIČKOVÁ, Jan ŠMARDA, Jan ŠMARDA a Jiří ŠTĚPÁN. TERMINOLOGIE MOLEKULÁRNÍ BIOLOGIE. České odborné termíny, definice a anglické ekvivalenty. První vydání. Brno: Vydavatel Prof. RNDr. Stanislav Rosypal, DrSc. Vodova 80, 612 00 Brno, 2001, 300 s. ISBN 80-902562-3-6. URL info
  • NEČAS, Oldřich, Augustin SVOBODA, Milan HEJTMÁNEK, Roman JANISCH, Miroslav ČERVINKA, Karel LENHART a Zdeněk KOLÁŘ. Obecná biologie pro lékařské fakulty. 3. přepracované, v H+H 1. Jinočany: H+H, 2000, 554 s. ISBN 80-86022-46-3. info
  • NEČÁSEK, Jan. Genetika. 2. vyd. Praha: Scientia, 1997, 112 s. ISBN 80-7183-085-2. info
  • HEJTMÁNEK, Milan. Cvičení z biologie. 2. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 200, xiii. ISBN 80-210-0179-8. info
  • THOMPSON, James S. a Margaret W. THOMPSONOVÁ. Klinická genetika : Genetics in medicine (Orig.). Translated by Viliam Izakovič. 1. vyd. Martin: Vydavateľstvo Osveta, 1988, 437 s. info
  • HAVELKOVÁ, Marie. Pravděpodobnost a její význam v dědičnosti. 3. přeprac. vyd. Brno: Univerzita J.E.Purkyně, 1988, 39 s. info
  • NEČÁSEK, Jan a Ivo CETL. Obecná genetika. 2. vyd. Praha: SPN, 1984, 565 s. URL info
Výukové metody
V praktických cvičeních budou probírány příklady z oblaszi genetiky eukaryontních organizmů a populační genetiky. Každý student setaví lidský karyotyp (muže i ženy) a to jak normální tak i patologický. Bude probíráno hodnocení karyotypu. Výuka bude doplněna videoprogramy pořízenými v genetických poradnách a prenatáních poradnách a v centrech asistované reprodukce.
Metody hodnocení
Zápočet. Student vylosuje z databáze šedesáti příkladů dva, které vyřeší, vysvětlí postup řešení příkladů, který zvolil a obhájí v diskusi výsledek, ke kterému dospěl.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/whealthedu/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.