RV2MP_1AEK Aplikovaná ekologie

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- po absolvování předmětu student chápe význam environmentálního vzdělávání - prezentuje vlastní názor a efektivně argumentuje,navrhne didaktické zpracování vybraného tématu - definuje aktuální globální problémy životního prostředí, identifikuje jejich příčiny a navrhuje možnosti řešení, diskutuje o smyslu a možnostech péče o životní prostředí v ČR a EU - chápe význam a postavení ekologické výchovy ve výuce na ZŠ, vyjmenuje možnosti ekologických výukových programů jako součást výuky na ZŠ a využívá je - reviduje svůj hodnotový žebříček v souvislosti s ekologicky příznivým způsobem myšlení a jednání, aplikuje vědomosti a dovednosti v praktickém životě, aktivně vyhledává nové informace o životním prostředí
Osnova
  • 1. Smysl a možnosti péče o životní prostředí v ČR a EU. 2. Informace o životním prostředí, právo na informace o životním prostředí. 3. Ochrana přírody a krajiny v ČR a EU. 4. Vybrané globální problémy životního prostředí. 5. Tzv.domácí ekologie v každodenní praxi rodiny a školy. 6. Postavení ekologické výchovy ve výuce na ZŠ, výuka v přírodě a ve školní zahradě, pobytové kurzy EV. 7. Ekologická výchova v rodině a v mimoškolních činnostech. 8. Účinnost enviromentálního působení školy a možnosti jeho zvyšování. 9. Ekologické výukové programy jako součást výuky na ZŠ. 10. Hodnotové orientace a ekologicky příznivé způsoby lidského jednání.
Literatura
  • DOHNAL, Vítězslav a Pavel ČERNÝ. Stát, kraj, obec a občan při ochraně životního prostředí. 2., přeprac. vyd. Brno: Ekologický právní servis, 2003, 111 s. ISBN 80-86544-04-4. info
  • LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví (Kapitoly o ekologickém luxusu). 1. vyd. Brno: Doplněk, 2003, 320 s. Společensko-ekologická edice, svazek 8. ISBN 8072391496. info
  • MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
  • DEJMALOVÁ, Kateřina a Josef PETERKA. Ekologická čítanka : pozdě na budoucnost? První vydání. Praha: Fortuna, 2001, 214 stran. ISBN 8071688037. info
  • MÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček. Illustrated by Galina Slámová. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001, 55 s. ISBN 809029541X. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 235 s. ISBN 80-7178-474-5. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • GORE, Al. Země na misce vah : ekologie a lidský duch. Edited by Jan Jařab. Vyd. 2. Praha: Argo, 2000, 374 s. ISBN 8072033107. info
  • BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí :učebnice pro střední školy. Vyd. 1. Praha: INFORMATORIUM, 1997, 143 s. ISBN 80-86073-03-3. info
  • MÁCHAL, Aleš a Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
  • LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení :(kapitoly o dobrovolné skromnosti). Vyd. 1. Brno: Veronica, 1994, 218 s. ISBN 80-85368-18-8. info
  • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 87 s. ISBN 800426266X. info
  • LORENZ, Konrad. 8 smrtelných hříchů. Vyd. 1. V Praze: Panorama, 1990, 99 s. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou terénního cvičení v ekologickém středisku Krásenko. Studenti absolvují cyklus přednášek a diskusí na jednotlivá ekologická témata a zpracovávají zadané seminární práce.
Metody hodnocení
Student se aktivně účastní terénního cvičení a prokáže během rozpravy teoretické znalosti. Prezentuje a obhájí seminární práci na vybrané téma (student si vybírá z celkové databáze 20 témat).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: víkendový výjezd.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012.