RV2MP_2GE Genetika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Rozvrh
Út 10:40–11:25 budova E - učebna 26
Předpoklady
RV2BP_5GE Genetika 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování cyklu přednášek tohoto předmětu student -- pochopí a dokáže vysvětlit základní procesy, které se v živých systémech odehrávají na buněčné úrovni, tedy se základy buněčné a molekulární biologie a genetiky. -- dokáže na vybraných příkladech názorně ukázat podstatu genetického kódu, jeho redundanci, univerzálnost a příčiny vzniku a důsledek genových (bodových) mutací -- podrobně popíše průběh exprese genetické informace, zejména transkripci a translaci -- vysvětlí nukleozomovou strukturu chromozomu -- popíše průběh buněčného cyklu a analyzuje význam jeho jednotlivých částí; pláže vztáhnout význam koncepce buněčného cyklu pro aplikovanou vědu a tím pro zdravý život člověka – léčení rakoviny, kmenové buňky, transplantace orgánů, farmakogenetiku. -- vysvětlí pojmy: telomera, apoptóza, nekróza a význam těchto struktur a procesů pro stárnutí a smrt buňky (organizmu)
Osnova
  • Exprese genetické informace – modelové úlohy. Molekulární podstata genových, chromozomových a geonomových mutací. Novinky z molekulární genetiky: lidské geny pro sportovní výkonnost, pro vznik patologických závislostí pro vývoj obezity apod. Typy buněk a typy tkání. Buňka ve světelném a v elektronovém mikroskopu. Prohlídka a nákresy vybraných histologických preparátů. Fluorescenční mikroskopie - princip, využití. Přímá a nepřímá fluorescence. Imunofluorescence. Vizualizace mikrotubulů a aktinových mikrofilament metodami fluorescenční mikroskopie. Demonstrace chromozomálních aberací pomocí fluorescenčních metod. Typy komunikací buňka - virus. Buněčná nekróza, buněčná apoptóza. Osudy buněk ve vícebuněčném (lidském) organizmu. Ukázky praktického využití videa ve výuce na základní škole s cílem vyřešit některé vybrané jednodušší úlohy z cytologie.
Literatura
  • CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, Vlastimila. Obecná biologie : evoluce, biologie buňky, genetika s 558 řešenými testovými otázkami. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 206 s. ISBN 8071821748. info
  • ALBERTS, Bruce. Základy buněčné biologie : úvod do molekulární biologie buňky. Translated by Arnošt Kotyk. 2. vyd. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 2004, xxvi, 630. ISBN 8090290620. info
  • NEČAS, Oldřich, Augustin SVOBODA, Milan HEJTMÁNEK, Roman JANISCH, Miroslav ČERVINKA, Karel LENHART a Zdeněk KOLÁŘ. Obecná biologie pro lékařské fakulty. 3. přepracované, v H+H 1. Jinočany: H+H, 2000, 554 s. ISBN 80-86022-46-3. info
  • Praktická cvičení z biologie. Edited by Milan Hejtmánek. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999, 204 s. ISBN 8024400146. info
  • ROSYPAL, Stanislav. Úvod do molekulární biologie. Díl druhý, (Makromolekulární biologie eukaryot). 3. inovované vyd. Brno: Stanislav Rosypal, 1999, s. 304-600. ISBN 80-902562-1-X. info
  • Buněčné základy životních dějů. Edited by Václav Kubišta. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 210 s., il. ISBN 80-7183-109-3. info
  • BERGER, Josef. Biologie :učebnice pro gymnázia a střední odborné školy. Vyd. 1. Havlíčkův Brod: TOBIÁŠ, 1996, 167 s. ISBN 80-85808-42-0. info
  • HAVELKOVÁ, Marie. Pravděpodobnost a její význam v dědičnosti. 3. přeprac. vyd. Brno: Univerzita J.E.Purkyně, 1988, 39 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava – přednášky doplněné vybranými ukázkami z odborných videoprogramů Téma každé přednášky i s doporučenou literaturou bude zadáno s týdenním předstihem. V závěru každé přednášky proběhne její rekapitulace formou diskuse o nových pojmech a souvislostech, které byly studentům v průběhu příslušné přednášky prezentovány a vysvětlovány.
Metody hodnocení
Závěr celého kurzu tvoří ústní zkouška, která se skládá ze dvou částí: a) praktické - vyřešení a obhájení konkrétního modelového příkladu z oblasti molekulární genetiky, který si student vylosuje z celkového počtu 55, b) teoretické - student odpovídá a vysvětluje dvě teoretické otázky z obecné genetiky, které si vylosuje z celkem 40 dvouotázek
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012.