RV2MP_3DR2 Methodology - Health Education 2

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Radim Slaný (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Department of Physical Education and Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Andrea Špačková
Supplier department: Department of Physical Education and Health Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The objective of the course is to present practical experience and skills required for the teachers’ methodological competence. An emphasis is on the didactic transformation and methodological approaches to various health education topics. The course also includes students’ teaching attempts in elementary school and their analysis as a preparation for teaching experience as part of the study.
Learning outcomes
Upon completion of the course the students will:
Understand and be able to explain and use the basic knowledge of health education didactics in practice,
Be able to use the knowledge for the purposes of a reflected methodological outcome,
Be able to prepare and assess a teaching unit based on a didactic analysis,
Be able to define specific problems associated with teaching health education in elementary school,
Be able to define the didactic skills of a teacher of health education.
Syllabus
  • Didactical transformation consequent themes, contained in RVP ZV Preparation for class work and its realization Analysis and evaluation of class work Vocation literature elaboration (effective teaching and key competences)
Literature
    required literature
  • https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
    recommended literature
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK and Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál. 416 stran. ISBN 8073670542. 2005. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál. 253 s. ISBN 80-7178-369-2. 2000. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Předposlední psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál. 167 s. ISBN 80-7178-447-8. 2000. info
  • PORTMANN, Rosemarie. Hry pro posílení psychické odolnosti. Vyd. 1. Praha: Portál. 103 s. ISBN 80-7178-331-5. 1999. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál. 101 s. ISBN 80-7178-220-3. 1999. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál. 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. 1998. info
  • SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál. 311 s. ISBN 80-7178-124-X. 1997. info
  • DONÁT, Josef and Nora DONÁTOVÁ. Důvěrně a otevřeně o sexualitě : sexuální výchova pro základní školu a pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Fortuna. 95 s. : il. ISBN 80-7168-371-X. 1996. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál. 380 s. ISBN 80-7178-070-7. 1996. info
  • WALKER, Richard and Elizabeth FENWICK. Sexuální výchova :průvodce citovým a tělesným dozráváním. České vyd. 1. Praha: Cesty. 94 s. ISBN 80-7181-022-3. 1996. info
  • ŠULOVÁ, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství? Vyd. 1. Praha: Grada. 112 s. ISBN 8071692182. 1995. info
  • SIELERT, Uwe. Sexuální výchova :kniha netradičních metod výuky. Translated by Jan Brázdil - Nataša Brázdilová. 1. vyd. Praha: Trizonia. 279 s. ISBN 80-85573-36-9. 1994. info
Teaching methods
Seminars and study hours.
Assessment methods
5 themes described indetail (database of 30 themes). Themes are presented and discussed.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/RV2MP_3DR2