RV2MP_CDR1 Cvičení k didaktice rodinné výchovy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miloslava Marková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na obecnou didaktiku a další pedagogicko - psychologické disciplíny tzv. společného vědního základu učitelského studia. Zabývá se specifickými problémy vyučování v oborech rodinná výchova a výchova ke zdraví na základní škole. Zaměřuje se na pojetí oborů v minulosti a současnosti i na predikci koncepce rodinné výchovy a výchovy ke zdraví ve vztahu k připravovaným vzdělávacím dokumentům.
Osnova
  • Základní témata: 1. Rodinná výchova a výchova ke zdraví v systému vzdělávání. Pojetí předmětu rodinná výchova v minulosti a současnosti. Budoucnost rodinné výchovy. Výchova ke zdraví. 2. Specifické problémy vyučování rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky rodinné výchovy y výchovy ke zdraví. 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětu. 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 6. Příprava učitele na vyučování (perspektivní, bezprostřední). Didaktická analýza učiva rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 7. Metody výuky a jejich uplatnění v rodinné výchově a ve výchově ke zdraví. 8. Aktivizující metody výuky v rodinné výchově a ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova. 9. Učební úlohy v rodinné výchově a výchově ke zdraví. 10. Procesuální prostředky pro výuku rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. Učební pomůcky. 11. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků v rodinné výchově a výchově ke zdraví. 12. Pozorování a nalýza vyučovací hodiny.
Literatura
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • Standard základního vzdělávání : včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání, Doplňku ke Standardu základního vzdělávání. Praha: Fortuna, 1999, 55 s. ISBN 8071686026. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAŇÁK, Josef. Chapters on the methodology of pedagogy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 125 s. ISBN 8021010312. info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1993. info
  • MAŇÁK, Josef. Osobnost pedagoga. Komenský : časopis pro učitele základní školy. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1993, roč. 1993, 1/2, s. 6-7. ISSN 0323-0449. info
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/RV2MP_CDR1