RV2MP_DR1 Didaktika rodinné výchovy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miloslava Marková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na obecnou didaktiku a další pedagogicko - psychologické disciplíny tzv. společného vědního základu učitelského studia. Zabývá se specifickými problémy vyučování v oborech rodinná výchova a výchova ke zdraví na základní škole. Zaměřuje se na pojetí oborů v minulosti a současnosti i na predikci koncepce rodinné výchovy a výchovy ke zdraví ve vztahu k připravovaným vzdělávacím dokumentům.
Osnova
  • Základní témata: 1. Rodinná výchova a výchova ke zdraví v systému vzdělávání. Pojetí předmětu rodinná výchova v minulosti a současnosti. Budoucnost rodinné výchovy. Výchova ke zdraví. 2. Specifické problémy vyučování rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky rodinné výchovy y výchovy ke zdraví. 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětu. 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 6. Příprava učitele na vyučování (perspektivní, bezprostřední). Didaktická analýza učiva rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 7. Metody výuky a jejich uplatnění v rodinné výchově a ve výchově ke zdraví. 8. Aktivizující metody výuky v rodinné výchově a ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova. 9. Učební úlohy v rodinné výchově a výchově ke zdraví. 10. Procesuální prostředky pro výuku rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. Učební pomůcky. 11. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků v rodinné výchově a výchově ke zdraví. 12. Pozorování a nalýza vyučovací hodiny.
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003, 98 s. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • Standard základního vzdělávání : včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání, Doplňku ke Standardu základního vzdělávání. Praha: Fortuna, 1999, 55 s. ISBN 8071686026. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 104 s. ISBN 80-210-1124-6. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/RV2MP_DR1