RV2RC_1BCZ Biologie člověka a základy zdravovědy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
konzultace. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen: • dokáže názorně vysvětlit průběh jednotlivých fází lidské ontogeneze • porozumět a v diskuzi dokáže přiblížit zákony vývoje a růstu člověka • popsat a vysvětlit stavbu a funkci lidského těla • vysvětlit souvislosti mezi ontogenetickými obdobími a typickými onemocněními daného věku • posoudit rizikové faktory v dětském věku a dospívání – orientuje se v problematice etiologie, prevence a léčby nemocí dětského věku • vysvětlí příznaky a příčiny stavů ohrožujících zdraví a život děti i dospělých a navrhne preventivní opatření vzniku chronických neinfekčních chorob
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - popsat základní rizikové a protektivní faktory, které mají vliv na zdraví dítěte, - znát základy anatomie a fysiologie dětského organismu, - popsat fyzický a psychický vývoj dítěte v jednotlivých věkových obdobích, - znát příznaky významných poruch zdraví dítěte, - znát základy epidemiologie a prevence významných dětských nemocí, - aplikovat základy laické první pomoci v naléhavých situacích.
Osnova
  • 1. Základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje, sekulární trend 2. Prenatální vývoj (oplození, rýhování, embryonální období, embryopatie, plodové období, plod, plodové obaly, plodová voda, placenta, fetopatie, těhotenství, mnohočetná těhotenství, rizikové těhotenství) 3. Porod (doby porodní, porodní plán, porodnice, porod doma) 4. Vrozené vývojové vady 5. Novorozenec (charakteristika fyziologického a rizikového novorozence) 6. Kojenec (charakteristika kojence, kojení a jeho význam) 7. Batole (charakteristika batolete) 8. Předškolní věk (charakteristika předškoláka, dentice, školní zralost) 9. Mladší školní věk (charakteristika mladšího školáka) 10. Starší školní věk (charakteristika staršího školáka) 11. Adolescence a puberta (fáze puberty, hormonální aktivita v pubertě) 12. Další vývojová období (dospělost, zralost, střední věk, stáří) 13. Biologické zákonitosti (vývoj orgánů, posouzení tělesného vývoje dítěte, typy tělesné stavby, současné vývojové změny) 14. Hierarchie živých soustav, buňka, tkáń 15. Stavba a funkce jednotlivých orgánových soustav
Literatura
    doporučená literatura
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1995, 429 s. ISBN 80-901667-0-9. info
  • Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 311 s., ba. ISBN 80-201-0063-6. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 257 stran. info
    neurčeno
  • KLÍMA, Jiří. Pediatrie. Vyd. 1. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 320 s. ISBN 8086432386. info
Výukové metody
přednáška a cvičení
Metody hodnocení
závěrečný písemný test
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.