SA4BP_RPgP Rodinná pedagogika (přednáška)

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Zita Křiváková (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 12:05–13:45 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti pochopili rodinnou výchovu v širším vzdělávacím a výchovném kontextu. Důraz klade na rozvoj pedagogického myšlení studentů. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků
Osnova
  • Biologické základy rodičovského a partnerského chování, kulturní vlivy formující rodinu, rodinná síť a rodinná koncepce sociální společnosti. Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte; materiální (ekonomické) faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí, psychologicko-demografické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí, kulturně-pedagogické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí. Východiska (strategie) rodinné výchovy. Rodiče a členové rodiny jako vychovatelé. Specifické znaky výchovné role otce, matky, sourozenců a prarodičů. Edukační podstata a prostředky citového a rozumového rozvoje dítěte v předškolním a školním věku; rozvíjení dětské fantazie a tvořivosti, dětská hra a hračka. Příprava dítěte na školu, úkoly a prostředky rodinné výchovy dítěte v období jeho školní docházky. Problémy spolupráce rodičů s učiteli, školy s rodinou.
Literatura
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
  • BŮŽEK, Antonín a Jan MICHALÍK. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 170 s. ISBN 8024400545. info
  • LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 223 s. ISBN 80-7178-430-3. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 2. Praha: Avicenum, 1989, 335 s. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Helena. ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. Vyd. 2., dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 248 s. URL info
  • LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 3., dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1974, 397 s. info
  • ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972, 273 s. URL info
  • ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 269 s. URL info
  • ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969, 272 s. URL info
Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů
Metody hodnocení
- písemný test má 15 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 10 otázek správně
Informace učitele
BŮŽEK, A.; MACHALÍK, J. Informatorium nejen o právech dítěte. Olomouc : UP, 2000. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. DeSINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha : Portál, 1994. KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha : SPN, 1958. LANGMEIER, J.; MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : SPN, 1974. LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha : Portál, 1997. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha : Avicenum, 1986. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Slon 1993. MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno : Blok, 1990. MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Brno : Blok, 1990. SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha : Práh, 1994. SMRČKA, F. a kol. ABC rodinné výchovy. Praha : SPN, 1969-1972. SOBOTKOVÁ, J. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha : Fortuna, 1992. ŠTECH, S. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Čs. psychologie, 1997, XLI, č. 6, s. 487.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SA4BP_RPgP