SA4BP_RPgS Rodinná pedagogika (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zita Křiváková (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
St 9:45–11:25 učebna 19
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti pochopili rodinnou výchovu v širším vzdělávacím a výchovném kontextu. Důraz klade na rozvoj pedagogického myšlení studentů. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - interpretovat získané vědomosti - aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi - racionálně využívat získané poznatky pro svůj vlastní rozvoj - vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti - věcně argumentovat v mezích studované disciplíny včetně hledání a nacházení dalších interdisciplinárních vztahů
Osnova
  • Biologické základy rodičovského a partnerského chování, kulturní vlivy formující rodinu, rodinná síť a rodinná koncepce sociální společnosti. Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte; materiální (ekonomické) faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí, psychologicko-demografické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí, kulturně-pedagogické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí. Východiska (strategie) rodinné výchovy. Rodiče a členové rodiny jako vychovatelé. Specifické znaky výchovné role otce, matky, sourozenců a prarodičů. Edukační podstata a prostředky citového a rozumového rozvoje dítěte v předškolním a školním věku; rozvíjení dětské fantazie a tvořivosti, dětská hra a hračka. Příprava dítěte na školu, úkoly a prostředky rodinné výchovy dítěte v období jeho školní docházky. Problémy spolupráce rodičů s učiteli, školy s rodinou.
Literatura
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. 161 s. ISBN 80-86429-19-9. 2003. info
  • BŮŽEK, Antonín a Jan MICHALÍK. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 170 s. ISBN 8024400545. 2000. info
  • LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 2. Praha: Portál. 223 s. ISBN 80-7178-430-3. 2000. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 223 stran. ISBN 8004252362. 1992. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna. 157 s. ISBN 80-85298-84-8. 1992. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 2. Praha: Avicenum. 335 s. 1989. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Helena. ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. Vyd. 2., dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 248 s. 1983. URL info
  • LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 3., dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství. 397 s. 1974. info
  • ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 273 s. 1972. URL info
  • ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 269 s. 1970. URL info
  • ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 272 s. 1969. URL info
Výukové metody
- teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce
Metody hodnocení
- seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické / tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut
Informace učitele
BŮŽEK, A.; MACHALÍK, J. Informatorium nejen o právech dítěte. Olomouc : UP, 2000. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. DeSINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha : Portál, 1994. KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha : SPN, 1958. LANGMEIER, J.; MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : SPN, 1974. LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha : Portál, 1997. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha : Avicenum, 1986. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Slon 1993. MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno : Blok, 1990. MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Brno : Blok, 1990. SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha : Práh, 1994. SMRČKA, F. a kol. ABC rodinné výchovy. Praha : SPN, 1969-1972. SOBOTKOVÁ, J. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha : Fortuna, 1992. ŠTECH, S. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Čs. psychologie, 1997, XLI, č. 6, s. 487.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012.