SA4BP_SPX1 Pedagogická praxe souvislá 1 (aktivity ve volném čase)

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/2. 2 týdny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Aktivní činnosti se všemi věkovými skupinami, volnočasové pobyty v přírodě, organizování táborů a podobných aktivit v oblasti volnočasové pedagogiky. Studenti se budou aktivně a tvořivě podílet na činnostech s dětmi, mládeží a dospělými. Součástí pedagogické praxe bude vypracování písemných záznamů, deník praxe atd., které jsou součástí pedagogického portfolia vytvářeného v průběhu studia.
Osnova
  • Volnočasová souvislá praxe - rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti sociální komunikace, diagnostiky, animace volnočasových aktivit, atd. - organizace volnočasových aktivit - pobyty v přírodě s různými skupinami dětí, mládeže a dospělých - letní aktivity zaměřené na volnočasové činnosti
Literatura
  • VANČURA, Jan. Potřeby osob s mentálním postižením a sociální služby v Brně. Expertíza pro cílovou skupinu Lidé s mentálním postižením. Brno: CKP MMB, ASVSP, 2007. URL URL info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Vyd 1. Praha: Portál, 2007, 183 s. ISBN 9788073673109. info
  • KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Sociální služby pro seniory a riziko sociální exkluze. In Sociální vyloučení a sociální politika. 1. vyd. Brno, Praha: Masarykova universita, VÚPSV, 2006, s. 112-116, 8 s. ISBN 80-87007-29-8. info
  • HAVEL, Jiří a Tomáš JANÍK. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
  • WILDMANNOVÁ, Mirka. Sociální služby. In Faktory efektivnosti fungování veřejného sektoru a obecné poznatky o vlivu řízení veřejného sektoru na rozvoj regionů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, s. 138-154. ISBN 80-210-3623-0. info
  • VESELÁ, Jitka. Sociální služby poskytované seniorům v domácnostech. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2003, 50, vi. info
  • KRAKOVSKÁ, Jana. Pojetí sociální práce ve státních a nestátních zařízeních sociální služby. Edited by Pavel Navrátil. Brno, 2002, 38 l. info
  • VESELÁ, Jitka. Sociální služby a jejich poptávka. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2001, 24, iii. URL info
  • KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Sociální služby pro seniory v městě Brně a jejich rozvoj. Brno: Magistrát města Brna, 2001. Studie. info
  • BÍZOVÁ, Helena. Poradenské a sociální služby pro osamělé matky s dětmi. Edited by Lenka Hloušková. 2000, 69 s. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Sociální služby a jejich hodnocení. Sociální politika. Česká republika: MPSV Praha, 2000, roč. 26, č. 10, s. 12. ISSN 0049-0961. info
  • KONDROVÁ, Jiřina. Sociální služby v brněnském regionu. Edited by Mirka Wildmannová. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 42 s. info
  • BJALKOVSKI, Christo a Ondřej FRÜHBAUER. Sociální služby v zemích Evropské unie. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2000, 37, 3. info
  • BAUMRUKOVÁ, Pavla. Obce, města, regiony a sociální služby. Edited by Ladislav Průša. Vyd. 1. Praha: Sociopress, 1997, 250 s., p. ISBN 80-902260-1-9. info
  • VESELÁ, Jitka a Lucie SLEZÁKOVÁ. Terénní sociální služby ve vybraných okresech. Praha: Výzkumný úsav práce a sociálních věcí, 1997, 44, iii. info
Výukové metody
praxe v odborných zařízeních
Metody hodnocení
Studenti v průběhu pedagogické praxe vytváří deník praxe Obsahuje charakteristiku a filozofii zařízení, instituce, aktivity, které se student věnuje v rámci praxe, každodenní podrobné zápisy a informace, zaznamenávání metod, jednotlivých činností, případových studií atd., reflexe a analýza pedagogické praxe. Součástí bude hodnocení supervizora a potvrzení o absolvování praxe. Písemné záznamy mohou být obohaceny o různé náměty, hrové aktivity, zajímavé postřehy atd. Konečná podoba záleží na tvořivosti a aktivitě studentů. Součástí praxe budou podrobné písemné záznamy, které si student bude vést od prvního po pátý semestr. Jedná se o pedagogické portfolio, které studenti budou předkládat jednak v průběhu jednotlivých praxí, dále bude součástí závěrečné bakalářské zkoušky a v konečném stádiu lze tyto hodnotné materiály předložit budoucímu zaměstnavateli. Obsah portfolia: 3x deník praxe (součást souvislé praxe volnočasové, sociální a výběrové) 2x analýza a reflexe z pedagogické praxe (součást průběžné praxe volnočasové a sociální)
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1094
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Dvoutýdenní praxe na souvislé výchovně-vzdělávací akci (prázdninovém táboře, škole v přírodě apod.).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.