SC4BK_ETO Ethopedics

Faculty of Education
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Timetable of Seminar Groups
SC4BK_ETO/OS01: Fri 16. 9. 16:40–19:30 učebna 35, Sat 15. 10. 16:40–19:30 učebna 35, Sat 3. 12. 14:30–18:50 učebna 35, T. Čech
SC4BK_ETO/OS02: Sat 17. 9. 13:00–15:50 učebna 30, Sat 5. 11. 16:40–19:30 učebna 30, Fri 6. 1. 14:30–18:50 učebna 30, T. Čech
Prerequisites
( SC4BK_SOPO Social policy , SC4BK_SPIT Mediation and probation , SC4BK_SPOD Soc.and legal children protec. && NOW ( SC4BK_TOPV Development of personality ) && NOW ( SC4BK_MSPR Management of soc.prevention ) &&! NOWANY ( SC4BK_PZCP Natural science activities , SC4BK_ZDV Basics of dramatic education , SC4BK_MDV Methodology of dram. education , SC4BK_FOSE Philos. of environmentalistics , SC4BK_EKSP Environmental education , SC4BK_MVSP Multicultural education ))
The subject is an obligatory part of specialization Social prevention and resocialisation in the studium of Social pedagogic.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject deals with problematic of education and pedagogic of individuals with deviations of emotions and behaviour.

At the end of the course, the students will be able:
- Understand the difficulties of an approach to the individuals suffering from the behaviour disorders.
- Know about the possibilities of prevention and re education of the individuals suffering from the behavioural disorders.
- Understand the institutions and their functions concerning the children with behavioural disorders.
Syllabus
  • Syllabus of the subject is the same as areas for final examination:
  • 1. Etopaedic as a science.
  • 2. Terminology.
  • 3. Historical development in conceptions.
  • 4. Hospital treatment.
  • 5. Personal attitudes to problematics solving.
  • 6. Causal factors.
  • 7. Social cultural, political, economical context of education of individuals with DOEB.
  • 8. Difference as a risk factor.
  • 9. Social enviroment.
  • 10. Conditions of school enviroment for education of individuum with DOEB.
  • 11. Family as a risk factor.
  • 12. Personality of child as a risk factor.
  • 13. Characteristic of child (pupil) with deviations of behaviour.
  • 14. Conflict.
  • 15. Absenteesm, lie, thievery.
  • 16. Evolutional deviations of behaviourí – ADD, ADHD.
  • 17. Integration (inclusion) of individuum with handicap.
  • 18. Alternative family cares, institutional and protective education.
  • 19. Declaration of basic rights and liberties, treaty of childs rights.
  • 20. Pedagogical educational process and prevention.
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
  • VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
  • ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. (Education of children with behavioral disorders - I. chapter; Approaches in Education). 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 pp. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
    recommended literature
  • Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
  • ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998.
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
  • Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
  • ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování, 1.vyd. Praha : Portál,1998. ISBN 80-7178-513-X.
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
Teaching methods
Seminary work (professional book reviews), discussion, study hour and individual work for theoretical preparation and examination.
Assessment methods
Teaching methods: seminar.
The course is finished by: colloquium.
Exam requirements: seminary work (professional book reviews), past colloquium.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Předmět je součástí profilace Sociální prevence a resocializace.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
Information on course enrolment limitations: Předmět je povinnou součástí profilace Sociální prevence a resocializace
The course is also listed under the following terms Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2011/SC4BK_ETO