SC4BK_HiSP Historie sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 24. 1. 13:00–16:30 učebna 37, Pá 22. 2. 16:40–20:10 učebna 30, So 16. 3. 13:00–14:40 učebna 30, Pá 19. 4. 16:40–20:10 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • zařadit a interpretovat v časové souslednosti názory na řešení problémů výchovy sociálně ohrožených skupin v kontextu dějin • zhodnotit význam přínosu probíraných autorů v souvislosti s akceptací sociálního kontextu doby a místa • reflektovat a interpretovat problémová sociální témata • vymezit současné problémy sociální pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin sociální pedagogiky • zaujmout postoje a návrhy řešení k dobovým i současným patologiím životního stylu ohrožených sociálních skupin
Osnova
  • 1. Sociální aspekty v antické výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, etiku, díla). Úloha a postavení mužů, žen a dětí v antické společnosti. 2. Středověký člověk a jeho svět: sociální stratifikace, řešení chudoby, působení církevních řádů v oblasti edukační a sociální péče (františkáni, dominikáni), vliv církevních představitelů na řešení sociálních problémů (Basileos Veliký, Petr Abélard). Úloha a postavení mužů, žen a dětí ve středověké společnosti. 3. Volný čas ve středověku. Svátky, požitky těla, hry, divadlo, lov, požitky ducha. Lidová kultura a humor. 4. Renesanční člověk a jeho svět: sociální stratifikace, lidé na okraji společnosti, úloha a postavení mužů, žen a dětí v novověké společnosti, lidová kultura, humor, volný čas. Renesanční myslitelé o výchově (Vittorino da Feltre, Thomas More), společenské a kulturní změny raného novověku. 5. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského. 6. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost filantropistů (Johann Bernhard Basedow, Christian Gotthilf Salzmann). 7. Vliv civilizačního pokroku na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání v 19. století. Chudoba a sociálně znevýhodněné skupiny. Pedagogické myšlenky a činnost utopických socialistů (Robert Owen, Ch. Fourier, Saint – Simon). Dějiny české každodennosti v 19. století (vzdělání, volný čas, svátky a slavnosti, společenský život). 8. Názory a praxe českých sociálních pedagogů: Karel Slavoj Amerling, Gustav Adolf Lindner, František Bakule, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter. 9. Názory a praxe světových sociálních pedagogů: Johann Heinrich Pestalozzi, don Bosco, Herman Lietz, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak. 10. Představitelé postmoderních pedagogických koncepcí: Paulo Freire, Ivan Illich, Heinrich Kupffer.
Literatura
    doporučená literatura
  • BURKE, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Translated by Markéta Křížová. Vyd. 1. Praha: Argo, 2005, 374 s. ISBN 8072036386. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991, 568 s. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991, 598 s. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1993, 600 s. info
  • DÜLMEN, Richard van. Bezectní lidé : o katech, děvkách a mlynářích : nepočestnost a sociální izolace v raném novověku. Translated by Josef Boček. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2003, 107 s. ISBN 8086569438. info
  • DÜLMEN, Richard van. Kultura a každodenní život v raném novověku : (16.-18. století). Translated by Martina Nováková. Vyd. 1. Praha: Argo, 2006, 358 s. ISBN 8072038125. info
  • DÜLMEN, Richard van. Historická antropologie : vývoj, problémy, úkoly. Translated by Josef Boček. 1. vyd. v čes. jaz. Praha: Dokořán, 2002, 116 s. ISBN 8086569152. info
  • GEREMEK, Bronisław. Slitování a šibenice : dějiny chudoby a milosrdenství. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 262 s. ISBN 8072032283. info
  • NEILL, Alexander Sutherland. Summerhill School : a new view of childhood. Edited by Albert Lamb. New York: St. Martin's Griffin, 1992, xxvii, 269. ISBN 0312141378. info
  • PECHA, Libor. Krutá poema : Makarenko jak ho neznáme. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1999, 250 s. ISBN 8072390279. info
  • RHEINHEIMER, Martin. Chudáci, žebráci a vaganti : lidé na okraji společnosti, 1450-1850. Translated by Vladimír Marek. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2003, 187 s. ISBN 8070215798. info
  • ŠTRYNCLOVÁ, Gabriela. Summerhill : model antiautoritativní výchovy. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003, 80 s. ISBN 8071945412. info
  • VERDON, Jean. Volný čas ve středověku. Translated by Jiří Žák - Gustav Francl. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2003, 261 s. ISBN 8070215437. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, diskuse v e-learningu
Metody hodnocení
písemný test, esej
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.