SC4BK_PFUN Projektování a fundraising

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Poslt (přednášející)
Garance
Ing. arch. Anna Palacká
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu „Projektování a fundraising“ studenti získají základní teoretické znalosti nutné pro projektovou činnost a fundraising. Cílem je nasměrovat studenty na stávající grantové programy otevřené mladým lidem a průřezově je seznámit s dalšími, takovými, se kterými se mohou setkat v rámci svých praxí/ stáží v organizacích různého typu. V rámci teoretického základu se student seznámí s projektovými pojmy a procesy, které jsou v praxi potřeba pro úspěšné absolvování učednické pozice v projektovém procesu (projektový asistent, fundraiser junior). Inovací je propojení teorie s principy a praxí neformálního vzdělávání, které je jedním z pilířů celoživotního vzdělávání, jak jej definuje Rada Evropy a Evropská komise. Součástí teoretických zdrojů předmětu budou aktuální grantové programy EU v rámci strukturálních fondů a EACEA, a také programy subjektů českého neziskového sektoru. Předmět je rozvržen do čtyř samostatných modulů. Výstupem předmětu budou realizované mini projekty, díky kterým se student seznámí s některými částmi „projektové kuchařky“. Mini projekty svým obsahem a formátem co nejvíce kopírují skutečné projektové výstupy reálného projektu.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v aktuálních grantových programech EU v rámci strukturálních fondů a EACEA, a také v programech subjektů českého neziskového sektoru;
zpracovat základní zdrojové podklady projektu nutné pro čerpání projektových peněz;
naplánovat si roli projektu ve dvouletém horizontu svého profesního rozvoje;
a dále;
navázat kontakt se zástupci neziskového sektoru;
využít informace ke kritickému výběru své role v projektovém týmu, s ohledem na své postoje a aktuální dovednosti;
přispět k práci stávajícího projektového týmu promyšlenými a kontextovými argumenty a širšími poznatky.
Osnova
  • Modul 1 - PROJEKT
  • 1.Úvod do projektování: motivace k projektové činnosti, konkurenceschopnost.
  • 2. Projektový cyklus, základní názvosloví, strategické dokumenty.
  • 3. Projektový tým, komunikace.
  • Modul 2 - FUNDRAISING
  • 4. Základní principy, pojmy, zdroje.
  • 5. Mládež v akci, grantová žádost.
  • Modul 3 - PRAXE, REFLEXE
  • 6. Projektování & Fundraising: případové studie.
  • 7. Reflexe sebraných dat a mini projektů.
  • 8. Jak rozumět posudku hodnotitelů grantové žádosti – příklady z praxe.
  • Modul 4 - ZDROJE, PŘÍLEŽITOSTI
  • 8. Užitečné zdroje a nástroje, kde je najít a jak s nimi pracovat.
Literatura
    povinná literatura
  • SVOZILOVÁ, Alena. Projektový management. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 353 s. ISBN 8024715015. info
    doporučená literatura
  • ŠEDIVÝ, Marek a Olga MEDLÍKOVÁ. Úspěšná nezisková organizace. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praga: Grada Publishing, 2011, 154 s. ISBN 9788024740416. info
  • Příručka pro žadatele o finanční podporu grantových projektů Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2005, 130 s. ISBN 8086878104. info
Výukové metody
přednášky, seminární cvičení, domácí příprava, mini projekty, samostudium e-learning
Metody hodnocení
K úspěšnému zvládnutí předmětu je potřeba mít pravidelnou docházku a průběžně zpracovat tři mini projekty včetně absolvování společné reflexe v rámci výuky.
Projekt NUMERUS - ochutnávka projektové kuchařky;
Projekt MANUS - navázání kontaktu se zástupci neziskových organizací a sběr dat v terénu;
Projekt TEMPUS - role projektu v dvouleté osobní strategii profesního rozvoje.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2043&edit=0&sesskey=pGqJTST9lQ
Informace o grantových a dotačních řízeních: www.strukturalni_fondy.cz, www.esfr.cz, www.neziskovky.cz – grantový kalendář; elektronické verze dokumentů jednotlivých operačních programů, MMR ČR, 2007 - 2009; Publikace: Svozilová A.: Projektový management, Grada publishing, a.s. 2006, Šedivý M., Ing.: Řízení projektového cyklu, psaní projektů a žádost o grant, ICN 2004, Příručka pro žadatele o finanční podporu grantových projektů, MPSV ČR, 2005; Neformální vzdělávání: www.mladezvakci.cz,; http://eacea.ec.europa.eu/index.html; Obecné dokumenty pro žadatele o grant jednotlivých programů EACEA. Publikace: Řízení projektů T-KIT, Rada Evropy a Evropská komise, 2000; KONEV – příspěvky účastníků Konference neformálního vzdělávání 2007, Česká národní agentura Mládež;
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SC4BK_PFUN