SC4BK_PVMV Projektování v multikulturní výchově

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
(( SC4BK_EKSP Ekoedukace v soc. pedagogice && SC4BK_UEEV Úvod do environmentální vědy && SC4BK_VPMV Vybr. problémy mult. výchovy )&&! NOWANY ( SC4BK_ZDV Dramatická výchova , SC4BK_SPIT Mediace a probace v praxi ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je součástí profilace, navazuje na získané dovednosti a zkušenosti studentů. Pokračuje v tématech multikulturní výchovy, tentokrát v kontextu výzkumného šetření. Studenti získají dovednosti v oblasti výzkumného šetření v multikulturní výchově a budou schopni využít získaná data pro oblast projektování. Prostřednictvím analýzy zjištěných skutečností pronikají do oblastí MV a zvolí si téma řešení projektu, který zpracují a prezentují.
Osnova
  • Práce ve skupinách, vytvoření výzkumných týmů, instruktáž k výzkumnému šetření, cvičení k projektování. Ohnisková skupina - prezentace a realizace výzkumné metody v rámci semináře, analýza výzkumného šetření. Témata multikulturní výchovy - blok prezentací, hostů, vystoupení, přednášek, promítání dokumentů a filmů, diskuse. Jednotlivá téma jsou zvolena podle aktuální společenské situace (př. problematika romského národa, homofobie ve školách, extremismus mezi studenty, migrace,...) Prezentace práce jednotlivých týmů, prezentace témat, výsledků výzkumů a projektu.
Literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Asistent pedagoga, řízená diskuse a reflexe asistentů a výzkumníků. Online. In Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. s. 95-99, 4 s. ISBN 978-80-210-5148-5. [citováno 2024-04-23] info
  • NĚMEC, Jiří. Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 134 stran. ISBN 9788021051485. [citováno 2024-04-23] info
  • GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Zuzana BUCHTOVÁ. Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Online. In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010. s. 56 - 91, 35 s. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. [citováno 2024-04-23] info
  • GULOVÁ, Lenka. Integrace a segregace v závěrečné reflexi. Online. In Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. s. 114-117. neuvádím. ISBN 978-80-210-5148-5. [citováno 2024-04-23] info
  • GULOVÁ, Lenka. Několik tezí k analýze výzkumných šetření. Online. In Gulová, L. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. s. 207-209. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. [citováno 2024-04-23] info
  • GULOVÁ, Lenka. Pedagogická praxe studentů pedagogické fakulty v prostředí afrického státu. Online. Acta humanica. Žilina: Katedra pedagogických štúdií FPV ŽU, 2010, Roč. 7, č. 3, 208 s. ISSN 1336-5126. [citováno 2024-04-23] info
  • OBROVSKÁ, Lucie, Olga KUSÁ, Monika TANNENBERGEROVÁ a Lenka GULOVÁ. Představa učitelů o kvalitách ideálního žáka jako předpoklad ovlivňující učitelovo očekávání a hodnocení. Online. In Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010. s. 110 - 121. ISBN 978-80-210-5342-7. [citováno 2024-04-23] info
  • NĚMEC, Jiří, Lenka GULOVÁ a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Rodina a romská žena jako kontext porozumění. Online. In Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. Brno: MUNI PRESS, 2010. s. 23-42. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-5148-5. [citováno 2024-04-23] info
  • GULOVÁ, Lenka. Výzkum zaměřený na andragogiku a gerontagogiku v kontextu sociální pedagogiky. Online. In Výzkum zaměřený na...: Základní směry výzkumu Katedry sociální pedagogiky PdF MU. Brno: Masarykova univerzita, 2010. s. 99 -108. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-5391-5. [citováno 2024-04-23] info
  • GULOVÁ, Lenka. Edukace žáků v multikulturní třídě. Online. 2009, [citováno 2024-04-23] info
  • GULOVÁ, Lenka. E-learningová lekce Sociální pedagogika. Online. Brno: PdF MU, 2009, [citováno 2024-04-23] URL info
  • GULOVÁ, Lenka. Rozvojové projekty v Africe. Online. 2009, [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
semináře
Metody hodnocení
V průběhu semestru studenti zpracují výzkumné šetření zaměřené na oblast multikulturní výchovy; v rámci výzkumu si zvolí téma (problém, skupinu, jednotlivce, atd.), výzkumnou metodu a problematiku zpracují. Na základě zjištěných skutečností vytvoří projekt (popis projektu, záměr, cíl, výstupy, aktivity, matice logického rámce) z oblasti multikulturní výchovy založený na výzkumném šetření v nejrůznějších oblastech. Projekt bude každý tým prezentovat v závěrečné prezentaci – společné vyhodnocení jednotlivých projektů. Oblasti výzkumu Situace migranta v prostředí České republiky Extremismus v současné společnosti Současná situace v České republice – národnostní menšiny u nás, jejich postavení, možná diskriminace, tolerance Situace Romů v českém prostředí a v Evropě Projevy antisemitismu v české společnosti Světová náboženství Rovné příležitosti ve společnosti, gender Diskriminace některých skupin ve společnosti Téma si lze zvolit zcela dle vlastního výběru, stejně jako výzkumný vzorek respondentů, prostředí výzkumu, metody, atd.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=866
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní a environmentální výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.