SC4BK_ZEEV Základy environmentální edukace

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 26. 1. 8:25–11:55 učebna 37, Pá 19. 4. 8:25–11:55 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky současných výchovných snah při utváření vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí s důrazem na koncepční polarity a komplementarity a strategie v environmentální výchově (EV). Student se seznámí s didaktickými zřeteli s ohledem na sociální pedagogiku a mimoškolní výchovu. Předpokládá se základní orientace v oblasti ekologických hnutí a neziskového sektoru včetně příslušné legislativy a dovednost aplikovat cíle, obsah a prostředky EV ve své práci a životě při prosazování ekologicky příznivého životního stylu.
Osnova
  • EV jako určující dimenze výchovy pro udržitelný rozvoj – význam, vývoj, cíle, obsah prostředky. Axiologická dimenze EV. Faktory ovlivňující úroveň ekologické kultury osobnosti. Ekologická etika. Jednání člověka v environmentální oblasti (výchova spotřebitele). Environmentální aspekty mimoškolní výchovy. Vzdělávací programy pro environmentální výchovu. Mimoškolní zařízení pro ekologickou výchovu.
Literatura
  • HROMÁDKA, Zdeněk. Environmentální výchova a vnímání života jako nejvyšší hodnoty. In Fórum o premenách školy V 21. storočí. 2007. ISBN 978-80-969146-7-8. info
  • JEMELKA, Petr. Úvod do ekologické problematiky. 2.rozš. Brno: MU Brno, 2003, 72 s. PdF MU. ISBN 80-210-3103-4. info
  • KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova :k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
  • KELLER, Jan, Fedor GÁL a Pavol FRIČ. Hodnoty pro budoucnost. Vyd. 1. Praha: G plus G, 1996, 94 s. ISBN 8090189644. info
  • MAŇÁK, Josef. Člověk - hodnoty - výchova. Pedagogická orientace. 1993, roč. 1993, č. 6, s. 119-122. ISSN 1211-4669. info
Výukové metody
přednáškový cyklus
Metody hodnocení
esej
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.