SC4KC_ZSOP Základy sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky. Dále se orientuje na vymezení profese sociálního pedagoga, charakteristiku pracovních činností a kompetencí, podmínek pro výkon profese a možnosti budoucího uplatnění studentů v praxi. Předmět seznamuje studenty s vybranými aspekty a možnostmi náhradní rodinné péče, ústavní péče, problematiku řeší v kontextu důležitosti rodinné výchovy jako primárního socializačního činitele. Pozornost je dále věnována tématům penitenciární péče, pomáhajícím profesím, přesnému vymezení profese sociálního pedagoga, včetně zdůraznění jeho kompetencí.
Výstupy z učení
Student bude schopen porozumět problematice předmětu. Student bude schopen diskuse nad tématem. Student bude schopen definovat sociální pedagogiku.
Osnova
  • Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny. Charakteristika metodologických přístupů v sociální pedagogice. Definování aktuálních problémů sociální pedagogiky. Vzájemný vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Vymezení kompetencí sociálního pedagoga a sociálního pracovníka, možnosti jejich kooperace. Rodina jako primární socializační činitel, poruchy funkcí v rodinném prostředí. Náhradní rodinná péče, definice, rozdělení, aktuální problémy, legislativní zázemí. Ústavní výchova, historie, současná situace. Mládež jako specifická skupina, hodnotová orientace mládeže. Sociální exkluze, rizikové skupiny z hlediska typu sociální exkluze. Pomáhající profese. Institucionální zázemí sociální pedagogiky v České republice. Penitenciární péče.
Literatura
  • BENDL, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. Online. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 334 stran. ISBN 9788072908813. [citováno 2024-04-24] info
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Online. Vydání 2. Praha: Portál, s.r.o., 2014. 216 s. ISBN 978-80-262-0643-9. [citováno 2024-04-24] info
  • STŘELEC, Stanislav. Vydavatelem vyžádaný recenzní posudek monografie BAKOŠOVÁ,Z.Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Online. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005. 4 s. ISBN 80-89-236-00-6. [citováno 2024-04-24] info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Online. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. 181 s. ISBN 80-7290-053-6. [citováno 2024-04-24] info
  • HRADEČNÁ, Marie. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Online. Praha: Karolinum, vydavatelství Univerzity Karlovy, 1998. 89 s. ISBN 8071840157. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Skupinová práce, individuální práce, brainstorming
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška (bloková výuka) Ukončení: zkouška Požadavky na ukončení: úspěšné složení zkoušky a splnění požadavků z blokové výuky
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2324
Literatura: BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X. HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6. HRADEČNÁ, M. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-015-7. HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULLAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : PF UMB, 2000. KALVACH, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP v Olomouci, 2000. ISBN 80-7067-669-8. KOVAŘÍK, J. a kol. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. MAŇÁK, J et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3. MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. ISBN MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON, 2003. ISBN 80-86429-19-9. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998. MOŽNÝ, I. Česká společnost . Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1. MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno : MU, 2001. ISBN 80-210-2510-7. PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8. WOLF, J. a kol. Umění žít a stárnout. Praha : Svoboda, 1982
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SC4KC_ZSOP