SC4MK_HiSP Historie sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2003
Rozsah
0/0/15. 15. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kritická analýza geneze vybraných problémů pedagogické teorie a praxe tvoří jedno z východisek tvorby aktuálního edukačního systému i pedagogických prognóz v moderní společnosti. Jejich hlavním cílem ve studiu sociální pedagogiky je vedle osvojení základních faktografických informací rozvoj pedagogického myšlení, tvořivosti a pluralitního chápání výchovy.
Osnova
  • Předmět dějin pedagogiky a jejich význam v práci sociálního pedagoga. Periodizace výchovy, úkoly a pedagogického myšlení. Výchova ve starověkém Řecku a Římě. Výchova ve středověku a renesanční pedagogika. Koncepce výchovy Komenského, Locka, Rousseau, Pestalozziho ad. Pedagogika 19. století - Herbart, Tolstoj, Bosco, Spencer ad. Hlavní směry pedagogiky 20. století ve světě a u nás.
Literatura
  • NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 s. ISBN 80-7315-012-3. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 633 s. ISBN 8023880047. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 637 s. ISBN 8023880039. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 592 s. ISBN 8023874527. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • CIPRO, Miroslav. Slovník pedagogů. 1. vydání. Praha: Miroslav Cipro, 2001, 551 stran. ISBN 8023863347. info
  • PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1998, 636 s. ISBN 8023822144. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 1997]. 4. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • MÁCHA, Karel. Jean-Jacques Rousseau [29366]. Brno: Petrov, 1992. ISBN 80-85247-33-X. info
  • SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 54 s. ISBN 8004261604. info
  • MASARYK, Tomáš Garrigue. Ideály humanitní ; Problém malého národa ; Demokratism v politice. Edited by Tomáš Garrigue Masaryk. V Melantrichu 2. vydání. Praha: Melantrich, 1990, 127 stran. ISBN 8070230363. URL info
  • MASARYK, Tomáš Garrigue. O škole a vzdělání. Edited by Josef Cach. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 135 s. ISBN 800425554X. info
  • ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 254 s., [1. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984, 579 s. : i. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
  • PESTALOZZI, Johann Heinrich. J.J. Pestalozzi : ze života a díla. Edited by Jiří Kyrášek. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. info
Metody hodnocení
písemný test
Informace učitele
Okruhy ke zkoušce 1. Předmět, význam a prameny dějin pedagogiky: předmět - vývoj pedagogické teorie a praxe (názory na výchovu a praktické modely výchovy) význam - funkce teoretická, prognostická a propedeutická prameny - primární a sekundární 2. Vznik výchovy, školy a pedagogického myšlení: vznik výchovy - okolnosti biologické, psychologické a sociální vznik školy - iniciace; 4. tis. př. Kr. - Egypt, Mezopotámie, Persie počátky VVS - 6. st. př. Kr. - Řecko - Atény - škola elementární, zápasnická, gymnasion, efébie počátky pedagogického myšlení - antika - Sokrates (469-399) - MV, sokratovská metoda; Platon (427-347) - výchova jako polidštění a osvobození, vedení, rozvoj kognitivních procesů a poslání; Aristoteles (384-322) - složky výchovy (TV, MV, RV); Quintilianus (35-95) - učitel 3. Středověká výchova (6. - 15. století) TOMÁŠ AKVINSKÝ (1225 - 1274) - základní koncepce křesťanské výchovy spojení Aristotelovy filozofie s katolickou teologií důraz na křesťanskou solidaritu IGNÁC Z LOYOLY (1491-1556) 1540 zakládá nový církevní řád - tovaryšstvo Ježíšovo (Societas Jesu) vzniká škola nového typu - Jezuitská kolej: bezplatná výuka = sociální otevřenost mírnější kázeň - dozor + soutěžení přesná organizace výuky divadelní představení V. DA FELTRE, T. MOORE 4. Pedagogický odkaz J. A. KOMENSKÉHO (1592 - 1670) pedagogické dílo - Velká didaktika, Informatorium školy mateřské, Brána jazyků otevřená, Škola na jevišti, Svět v obrazech, Vševýchova cíl výchovy - příprava k věčnému životu (poznat sebe a svět, ovládnout sebe, povznést se k Bohu) pojetí VVS - škola mateřská, obecná, latinská a akademie rysy výchovy - humanismus, demokratismus, encyklopedismus, realismus, optimismus, irenismus 5. KONCEPCE VÝCHOVY J. J. ROUSSEAUA (1712-1778): Emil čili o vychování - přirozená a svobodná výchova; nové pojetí cíle výchovy; respektování dítěte; empirie; trest přirozeným následkem; první kritika státní školy 6. J. H. PESTALOZZI (1746-1827) Životní krédo: Vše pro jiné, nic pro sebe. 1781 - pedagogický román Linhart a Gertruda (život zemědělské rodiny a přirozená výchova dětí) 1805-25 vede francouzsko-německý pedagogický ústav v Yverdonu tvůrce moderní humanistické pedagogiky navazuje na J. J. Rousseaua: Dítě musí být vychováno svobodou k nutnosti a nutností k svobodě a učiněno schopným svobody užívat. koncepce elementárního vyučování (prvky vzdělání - slovo, číslo a tvar) 7. Představitelé pedagogiky v 18. a 19. století FRIEDRICH FRÖBEL (1782-1852) klasik předškolní pedagogiky (první mateřské školy - Kindergarten dětský sad) výchova = samočinný rozvoj sil a schopností existujících v dítěti (Erziehung vom Kinde aus) hra a práce = nejdůležitější výchovné prostředky rozpracoval didaktické hry s tzv. dárky (různá geometrická tělesa jako koule, krychle, válec, ...) DON GIOVANNI BOSCO, Kongregace salesiánů dona Boska, systém péče o opuštěné děti LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ (1828-1910) koncepce volné školy: aktivnost, emocionálnost, pedagogická laboratoř JOHN DEWEY (1859-1952) Škola a společnost: pragmatismus, význam empirie, koncepce činné školy: pedocentrismus, role učitele, projektové vyučování H. SPENCER (1820-1903) - Výchova rozumová, mravní a tělesná výchova jako příprava pro životní role (přímá sebezáchova, nepřímá sebezáchova, rodič, sociální role, náplň volného času) L. N. TOLSTOJ (1828-1910) - teorie a praxe volné školy - aktivnost, citovost, rozvoj kreativity J. B. BASEDOW, M. TYRŠ jako pedagog 8. Spolková činnost v českých zemích v 19. století (Sokol, Orel, vzdělávací, pěvecké a divadelní spolky, také dobročinné spolky na podporu chudých) 9. Pedagogika 20. století mnoho proudů např.: pedagogický reformismus: kritika dosavadní pedagogiky a školy; posílení individuálních výchovných cílů a nové pojetí cílů sociálních; pedocentrický přístup k výchově; přiměřenost a aktivnost; globalismus a holistický přísup ve výchově; aplikace ve školní praxi; alternativní školy - waldorfská, jenská, freinetovská ad. pragmatická pedagogika - John Dewey (1859-1952) - škola a společnost -výchova jako příprava pro život; pracovní a činná škola jako místo skutečného života dítěte; projektová výuka sovětská pedagogika - Anton Semjonovič Makarenko (1888-1939) kolektivní a pracovní výchova; výchovný proces jako dosahování perspektivních linií; princip spojení náročnosti s úctou k osobnosti vychovávaného P. NATORP, R. BADEN-POWELL, E. KEYOVÁ 10. Systém mimoškolní výchovy v ČR v letech 1948 - 1989 a po roce 1989 1927 - 1950 činnost salesiánů v ČR (I. STUCHLÝ), byla obnovena až po r. 1989 v ČR je po roce 1948 systém především dětských a mládežnických volnočasových aktivit kontrolován státem - DDPM, Pionýr, SSM, TOM, ČSTV mimoškolní výchova v ČR po roce 1989 (obnovení se dříve zrušených organizací - Junák, Sokol, Orel, činnost zahajuje neziskový sektor, centra volného času s nabídkou různých aktivit) sociálně pedagogická intervence po roce 1989 (prevence sociálně patologických jevů, multikulturní výchovy, práce s lidmi se speciálními potřebami) A. MASARYKOVÁ, E. ŠTORCH, A. B. SVOJSÍK
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012.