SC4MK_SUVI Supervize v pomáhajících profesích

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/1. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bohuslava Horská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na úvod do sociální práce, který studenti absolvovali v průběhu bakalářského studia. Cílem předmětu je pochopení základních principů supervize jako přirozené součásti práce v pomáhajících profesích, osvojení teoretických východisek supervize a seznámení se s praktickými aspekty supervizního procesu včetně vybraných znalostí a dovedností. Předmět neposkytuje výcvik v supervizi, ale umožní kvalifikovaně zacházet se supervizí jako nástrojem kvality v pomáhajících profesích, ať v roli příjemce, zadavatele či v rámci kolegiální podpory.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu: Supervize jako nástroj zvyšování profesionální kompetence pracovníka v pomáhajících profesích a ochrana klienta. 2. Pomáhající profese; pracovník v pomáhající profesích – motivy pomáhání, rizika profese. 3. Pojem supervize, ohraničení supervize a odlišení od podobných disciplin. 4. Cíle supervize. 5. Klasifikace supervize dle jednotlivých kritérií. 6. Funkce supervize: Funkce podpůrná (restorativní), vzdělávací (formativní, rozvojová, funkce řídící (normativní, administrativní, kontrolní, dohlížecí). 7. Vývoj supervize v zahraničí a českých zemích. 8. Současné postavení supervize v pomáhajících profesích a sociálních službách, legislativní ukotvení; vzdělávání v supervizi. 9. Supervizní proces: Supervizní vztah, aktéři supervize: osoba supervidovaného, osoba supervizora. Pracovní spojenectví – vztah pracovní aliance. 10. Supervizní kontrakt. 11. Etické aspekty supervize. Rizika supervize; překážky kvalitní supervize. 12. Supervize jako učení; zrání supervize. Využití principů celoživotního učení v supervizi. Zavádění supervize v organizaci jako proces učení.
Literatura
  • HUMPOLÍČEK, Pavel. Akademické centrum poradenství a supervize - aplikovaná psychologie ve službách veřejnosti. Online. E-psychologie [online]. Praha: Českomoravská psychologická společnost, 2009, roč. 3, č. 3, s. 79-81. ISSN 1802-8853. [citováno 2024-04-24] URL info
  • ŠIŠLÁKOVÁ, Monika. Supervize studentů jako nástroj posilování jejich nezdolnosti. Online. In Odborná prax ako súčasť pregraduálnej a graduálnej prípravy sociálnych pracovníkov. Manažment. Etika. Supervízia. Prešov: Akcent print, 2009. s. 133-141. ISBN 978-80-89295-17-3. [citováno 2024-04-24] info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Online. Praha: Galén, 2008. 213 s. ISBN 9788072625321. [citováno 2024-04-24] info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Online. Praha: Galén, 2008. 213 s. ISBN 9788072625321. [citováno 2024-04-24] info
  • POKORNÁ, Andrea a Dana KRETHOVÁ. Supervize odborné praxe - názory a zkušenosti studentů. Online. In Sborník 2. Mezinárodní konference ošetřovatelství Pracovníků vzdělávajících nelékařské zdravotnické povolání. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2008. s. 38-42. ISBN 978-80-7013-469-6. [citováno 2024-04-24] info
  • NAVRÁTIL, Pavel, Libor MUSIL, Jitka NAVRÁTILOVÁ a Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Odborná praxe a supervize: hledání příkladů dobré praxe. Online. 2007, [citováno 2024-04-24] URL info
  • NAVRÁTILOVÁ, Jitka. Odborná praxe a supervize studentů sociální práce v ČR. Online. In Praktické vzdělávání v sociální práci. 1. vyd. Brno: Tribun, 2007. s. 63-73. Edice pro praxi a supervizi v sociální práci. ISBN 978-80-7399-343-6. [citováno 2024-04-24] URL info
  • ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Supervize jako příležitost nalezení smyslu života. Online. In NAVRÁTIL, Pavel a Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Praktické vzdělávání v sociální práci. 1. vyd. Brno: Tribun, 2007. s. 46-54. 1.,. ISBN 978-80-7399-343-6. [citováno 2024-04-24] info
  • NEČASOVÁ, Mirka. Využití supervize v pomáhajících profesích na příkladu sociální práce. Online. In KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: Konvoj, 2007. s. 165 - 169, 4 s. ISBN 978-80-7302-133-7. [citováno 2024-04-24] info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Online. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 309 s. ISBN 9788073673314. [citováno 2024-04-24] info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Online. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 8073671816. [citováno 2024-04-24] info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Supervize - kontrola, nebo pomoc?. Online. Prevence. Praha, 2006, roč. 3, č. 2, s. 6-8. ISSN 1214-8717. [citováno 2024-04-24] info
  • Integrativní přístupy k supervizi. Online. Edited by Michael Carroll - Margaret Tholstrup, Translated by Jitka Kožnarová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004. 280 s. ISBN 8072545825. [citováno 2024-04-24] info
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Online. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004. 171 s. ISBN 8072544969. [citováno 2024-04-24] info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Online. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 202 s. ISBN 8071787159. [citováno 2024-04-24] info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 380 s. ISBN 80-7178-548-2. [citováno 2024-04-24] info
  • SUCHOMELOVÁ, Marie. Sociální pracovníci a supervize optimální model supervize pro dané státní zařízení. Online. Edited by Pavel Navrátil. Brno, 2003. 43 l. [citováno 2024-04-24] info
  • SCHERREROVÁ, Dagmar. Rozvojová supervize jako nadhled v sociální a personální práci.. Online. In: Aspekty kvalifikace sociálního pracovníka a zaměření odborné praxe studentů. Karviná: OPF SU, 1998. s. 30-39. ISBN 80-7248-018-9. [citováno 2024-04-24] info
  • SCHERREROVÁ, Dagmar. Seminář skupinové supervize. Videoprogram z výuky speciálního semináře.. Online. 1. vyd. Karviná: AV foto Vlk, 1998, [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
přednáškový cyklus a cvičení
Metody hodnocení
Studenti zpracují seminární práce: 1. Reflexe: Supervize v práci pomáhajícího pracovníka – reflexe vlastní supervizní práce, nebo práce vybrané osoby – rozsah 1 – 2 strany 2. Seminární práce v rozsahu 4 strany na jedno z následujích témat: - Zavádění supervize ve vybrané organizaci – východiska, postup, návrh supervizního kontraktu - Průběh supervize ve vybrané organizaci – supervizní systém, supervizní vztahy, přínos, rezervy a možnosti - Výhody a nevýhody jednotlivých druhů supervizí: individuální, skupinová, interní a externí supervize - Etické otazníky v supervizi - Supervize jako součást prevence syndromu vyhoření - Osoba supervizora v supervizním procesu
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1295
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.