SMP_Mod4a Školní třída, její vedení a diagnostika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 1. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Burešová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alice Vašáková (přednášející), Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SMP_Mod4a/KombiPred01: Pá 25. 10. 9:00–15:50 učebna 70
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle výukového modulu:
• Seznámení s koncepcemi skupinové dynamiky, významu vrstevnických vztahů v dětství a v dospívání, stylů vedení třídy, klimatu školy a třídy;
• Osvojení základních metod pedagogické diagnostiky a uživatelské znalost specifických metod pedagogicko-psychologické diagnostiky třídy jako skupiny a vztahů v kolektivu. Frekventanti dokáží získané údaje využít při realizaci intervenčních a preventivních programů pro školní třídy. Důraz je kladen na dodržování etických zásad diagnostiky třídních kolektivů a následné práce se školní třídou.
• Reflexe vlastní práce se školní třídou jako se sociální skupinou, se skupinovou dynamikou a prostředím zvláště v různorodých kolektivech.
Osnova
  • Přehled témat výuky:
  • Vývoj vrstevnických vztahů. Školní třída jako malá sociální skupina.
  • • Proměny role žáka a spolužáka v průběhu školní docházky. Význam a kvalita vztahů s vrstevníky. Význam role učitele.
  • • Teorie malé sociální skupiny – skupinová dynamika – vývoj skupiny, cíle a očekávání skupiny, identita skupiny, skupinové hodnoty, skupinové normy, činnost členů skupiny, podskupiny jako součást skupiny, vůdcovství, struktura skupiny (pozice a role), komunikační procesy ve skupině, koheze ve skupině.
  • • Styly vedení školní třídy a jejich vliv na dynamiku školní třídy. Role učitele a role žáka. Cíle, postupy a fáze diagnostiky třídních kolektivů.
  • • Formulace diagnostické otázky a vstupní hypotéza.
  • • Způsoby získávání diagnostických údajů a volba vhodných metod.
  • • Techniky a metody zjišťování skupinových procesů ve třídě – faktografické údaje, pozorování, rozhovor, sociometrie, nominační technika, dotazníkové a projektivní metody.
  • • Příklady používaných metod, jejich silné a slabé stránky.
  • • Psychometrické charakteristiky diagnostických metod (objektivita, reliabilita, validita).
  • • Administrace metod – navázání kontaktu se skupinou a motivace jejich členů, možné problémy při administraci, etické zásady.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení, kdy se frekventanti seznámí s diagnostikou třídního kolektivu zahrnující administraci metod, jejich zpracování, analýzu a interpretaci výsledků. V průběhu kurzu bude věnována pozornost vývoji vztahů s vrstevníky v dětství a dospívání, teorii malé sociální skupiny. Frekventanti dostanou přehled technik a metod, kterými lze diagnostikovat skupinovou dynamiku, klima školní třídy a vztahy s vrstevníky. Dále jim budou prezentovány zásady práce se skupinou a jejich aplikace na prostředí školní třídy.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod4a