SMP_Mod4a Školní třída, její vedení a diagnostika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 1. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Burešová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alice Vašáková (přednášející), Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SMP_Mod4a/KombiPred01: Pá 25. 10. 9:00–15:50 učebna 70, I. Burešová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle výukového modulu:
• Seznámení s koncepcemi skupinové dynamiky, významu vrstevnických vztahů v dětství a v dospívání, stylů vedení třídy, klimatu školy a třídy;
• Osvojení základních metod pedagogické diagnostiky a uživatelské znalost specifických metod pedagogicko-psychologické diagnostiky třídy jako skupiny a vztahů v kolektivu. Frekventanti dokáží získané údaje využít při realizaci intervenčních a preventivních programů pro školní třídy. Důraz je kladen na dodržování etických zásad diagnostiky třídních kolektivů a následné práce se školní třídou.
• Reflexe vlastní práce se školní třídou jako se sociální skupinou, se skupinovou dynamikou a prostředím zvláště v různorodých kolektivech.
Osnova
  • Přehled témat výuky:
  • Vývoj vrstevnických vztahů. Školní třída jako malá sociální skupina.
  • • Proměny role žáka a spolužáka v průběhu školní docházky. Význam a kvalita vztahů s vrstevníky. Význam role učitele.
  • • Teorie malé sociální skupiny – skupinová dynamika – vývoj skupiny, cíle a očekávání skupiny, identita skupiny, skupinové hodnoty, skupinové normy, činnost členů skupiny, podskupiny jako součást skupiny, vůdcovství, struktura skupiny (pozice a role), komunikační procesy ve skupině, koheze ve skupině.
  • • Styly vedení školní třídy a jejich vliv na dynamiku školní třídy. Role učitele a role žáka. Cíle, postupy a fáze diagnostiky třídních kolektivů.
  • • Formulace diagnostické otázky a vstupní hypotéza.
  • • Způsoby získávání diagnostických údajů a volba vhodných metod.
  • • Techniky a metody zjišťování skupinových procesů ve třídě – faktografické údaje, pozorování, rozhovor, sociometrie, nominační technika, dotazníkové a projektivní metody.
  • • Příklady používaných metod, jejich silné a slabé stránky.
  • • Psychometrické charakteristiky diagnostických metod (objektivita, reliabilita, validita).
  • • Administrace metod – navázání kontaktu se skupinou a motivace jejich členů, možné problémy při administraci, etické zásady.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení, kdy se frekventanti seznámí s diagnostikou třídního kolektivu zahrnující administraci metod, jejich zpracování, analýzu a interpretaci výsledků. V průběhu kurzu bude věnována pozornost vývoji vztahů s vrstevníky v dětství a dospívání, teorii malé sociální skupiny. Frekventanti dostanou přehled technik a metod, kterými lze diagnostikovat skupinovou dynamiku, klima školní třídy a vztahy s vrstevníky. Dále jim budou prezentovány zásady práce se skupinou a jejich aplikace na prostředí školní třídy.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod4a