SMP_Mod4b Školní třída, její vedení a diagnostika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
8 + 1. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle výukového modulu:
• Seznámení s koncepcemi skupinové dynamiky, významu vrstevnických vztahů v dětství a v dospívání, stylů vedení třídy, klimatu školy a třídy;
• Osvojení základních metod pedagogické diagnostiky a uživatelské znalost specifických metod pedagogicko-psychologické diagnostiky třídy jako skupiny a vztahů v kolektivu. Frekventanti dokáží získané údaje využít při realizaci intervenčních a preventivních programů pro školní třídy. Důraz je kladen na dodržování etických zásad diagnostiky třídních kolektivů a následné práce se školní třídou.
• Reflexe vlastní práce se školní třídou jako se sociální skupinou, se skupinovou dynamikou a prostředím zvláště v různorodých kolektivech.
Osnova
  • Přehled témat výuky:
  • Zpracování a analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a hodnocení, diagnostický závěr a prezentace výsledků.
  • • Metody zpracování získaných údajů (dat).
  • • Analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a prezentace.
  • • Diagnostický závěr – návrh intervence a opatření, preventivní práce s kolektivem.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení, kdy se frekventanti seznámí s diagnostikou třídního kolektivu zahrnující administraci metod, jejich zpracování, analýzu a interpretaci výsledků. V průběhu kurzu bude věnována pozornost vývoji vztahů s vrstevníky v dětství a dospívání, teorii malé sociální skupiny. Frekventanti dostanou přehled technik a metod, kterými lze diagnostikovat skupinovou dynamiku, klima školní třídy a vztahy s vrstevníky. Dále jim budou prezentovány zásady práce se skupinou a jejich aplikace na prostředí školní třídy.
Metody hodnocení
Reflexe vlastní praxe, reflexe programů zaměřených na školní třídu, průzkum potřeb tříd podle třídních učitelů, vypracování charakteristiky třídy jako sociální skupiny.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SMP_Mod4b