SMP_Mod7c Základní dovednosti poradenské práce a komunikace 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 1. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podpořit frekventanty v rozvíjení specifických poradenských dovedností, které využijí při dojednávání a vedení spolupráce s klienty: žáky, rodiči, kolegy. V rámci jednotlivých témat výuky budou propojovány teoretické poznatky s rovinou prožitkovou, frekventanti budou trénovat poradenské rozhovory na reálných tématech („problémech“) svých kolegů. Základním přístupem je konstruktivistický poradenský rámec a systemická perspektiva, doplňkově se účastníci seznámí s vybranými postupy kognitivně-behaviorálního přístupu. Modul je koncipován jako zážitkový a sebezkušenostní. Je věnován rozvoji základních profesionálních dovedností důležitých pro vykonávání funkce výchovného poradce (mj. ukotvení v roli poradce, sebereflexe, komunikační dovednosti).
Osnova
  • • Mentálně hygienické aspekty poradenské činnosti, well-being, sebepéče, stres a vyhoření
  • • Sebepoznání a sebereflexe jako součást práce školního metodika prevence.
  • • Zátěž, frustrace, stres – osobní význam pojmu stres, sestavení osobní mapy stresu.
  • • Nácvik aktivních strategií zvládání zátěžových situací, sebeřízení a relaxačních technik, které mají sloužit ke zmírňování každodenní zátěže v pomáhajících profesích a jako prevence profesního syndromu vyhoření.
Metody hodnocení
Příprava podnětů k tematické diskusi a protagonistické práci k tématům vedení poradenského rozhovoru a dílčích technik, zdrojům a zvládání stresu ve škole.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod7c