SMP_Mod9 Rodina a komunikace s rodiči

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Ingrová (přednášející), Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (zástupce)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející), Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíle výukového modulu: Seznámit účastníky s důležitými faktory působení rodiny v životě žáka, s formami formalizované i neformální spolupráce školy a rodiny, s psychologickým působeném rodiny a problematickými momenty fungování rodiny, s fenoménem náhradní rodinné péče a poradenskými rámci komunikace s rodinou. Reflexe vlastního pohledu na rodinu, zkušeností v komunikace se zákonnými zástupci žáků.
Osnova
  • Přehled témat: Definice rodiny, historická a kulturní podmíněnost rodiny Rodina, její smysl a hlavní funkce. Biologické a kulturní kořeny rodiny, etologické a kulturně antropologické aspekty formování rodiny. Historický vývoj rodiny, rodina v proměnách času, formy rodinného soužití Specifika vývoje české rodiny. Současná podoba rodiny, soudobé trendy. Náhradní rodinná péče. Základní sociálně psychologické charakteristiky rodiny Rodina jako systém. Vztahy uvnitř rodiny, rodinné interakce, struktura rodiny, rodinná teritorialita. Komunikace v rodině, kritéria funkční rodinné komunikace. Různé rodinné konfigurace, sourozenecké konstelace. Komponenty fungování rodiny, podstatné charakteristiky rodinného systému. Sociální okolí rodiny, rodina a její koncepce sociální reality, hodnotová orientace rodiny v kontextu hodnotového profilu společnosti. Rodina a vliv na dítě: rodičovství jako péče, styly rodičovské výchovy Rozvoj osobnosti a výchova v rodině. Socializace dítěte, základní dimenze výchovy, výchovné styly a jejich psychologické souvislosti, vliv různých stylů výchovy na vývoj a formování osobnosti dítěte. Význam sebepoznání pro vychovávajícího. Faktory a typy raného citového přilnutí (attachment), rodina a psychosociální potřeby dítěte. Rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu Socioekonomická úroveň rodiny jako faktor jejího fungování. Kvalita životních podmínek, bytové podmínky a životní styl jako protektivní (popř. rizikové) faktory výchovy v rodině. Socioekonomický status rodiny v kontextu její hodnotové orientace. Specifické zátěžové situace rodiny v souvislosti se socioekonomickými a sociokulturními podmínkami života rodin. Kulturní specifika rodin Rodiny s odlišným kulturním zázemím. Specifika rodin uprchlíků. Možnosti podpory žáků z kulturně odlišných rodin. Konkrétní znalosti kulturních specifik národnostně menšinových rodin. Krize v životě rodin a rizikové faktory, ovlivňující vývoj dítěte Kritické, ohrožující a zátěžové situace v rodině. Rozvod, rozchod, vážné onemocnění, závislost, úmrtí člena rodiny. Rizikoví rodiče, děti v rizikovém postavení. Psychická deprivace. Podoby násilí v rodině, zanedbávání, týrání a zneužívání dětí. Syndrom CAN. Následky nevhodného (popř. ohrožujícího) způsobu zacházení s dítětem v rodině, problematika posttraumatické stresové poruchy u dětí. Spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí, krizovými centry. Specifika rodin dítěte se zdravotním postižením Rodina a nemoc (fyzické onemocnění, psychické porucha), rodina a závislost, dlouhodobě nemocný člen rodiny, rodina s tělesně postiženým dítětem, rodina s mentálně postiženým dítětem. Specifický druh zátěže a specifické krize v rodině se zdravotním postižením. Vztahy rodina - žák – škola Problematika různých představ, postojů a očekávání, jejich vyjasňování a sjednocování v zájmu dítěte. Podpora zapojení rodin do života školy. Konsilience, opozice, odpor. Komunikace školy a rodiny Typy a formy komunikace mezi rodinou a školou, jejich možnosti a meze, problémy a rizika. Přímá a zprostředkovaná komunikace, formalizovaná komunikace: třídní schůzky, tripartity, případové konference. Komunikace o podpůrných opatřeních. Netradiční a inovativní způsoby komunikace školy s rodinou, koncepce školy jako otevřená komunity. Role výchovného poradce ve facilitaci komunikace rodiny a školy. Strategie vedení rozhovoru Klíčový význam způsobu vedení rozhovoru s klientem, specifika rozhovoru s rodičem (resp. dítětem), časté chyby ve strategii vedení rozhovoru, různé psychoterapeutické přístupy k problematice rozhovoru s klientem (systemický přístup, rogersovské pojetí, psychodynamicky orientované přístupy atd.). Pomoc a kontrola, orientace na kontrakt o požadavcích školy, na potřeby rodiny a dítěte.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod9